Audi R8

Dlouho očekávaný supersport z Ingolstadtu konečně dorazil.

Pařížský autosalon, kam odcestovala většina redakce, nabídne mnoho novinek. A jednou z nich je také ultimativní kupé R8, které si odbyde slavnostní premiéru po dlouhých letech vývoje. Originální koncept Le Mans byl představen před 3 roky a tehdy vzbudil obrovskou vlnu zájmu. Audi do něj zapracovalo veškeré zkušenosti z vytrvalostních závodů a během přípravy vozu do sériové výroby naimplementovalo veškeré moderní technologie, na které si dokážete vzpomenout.

Stačí se podívat na rozměry úžasné karoserie. Délka něco přes 4 metry, šířka metr devadesát a výška pouhých 125 centimetrů. Není to žádný cvalík, protože tady je vše podřízeno výkonu a jízdním vlastnostem. Kam se jen podíváte, najdete hliník. Celé tělo je vyrobeno technologií ASF (Audi Space Frame), což zaručuje vysokou pevnost a tuhost, avšak nepřidává autu na váze.

Na první pohled poznáte, že to R8 myslí vážně. Kabina posunutá dopředu, strmý předek, aerodynamické prvky, výrazné boční linie s obřími otvory před zadními koly, nahrbená záď s integrovaným difuzorem, výsuvným křídlem a dvojice výfukových trubek. Ne, tohle není jen samoúčelně vytůněná kára nebo líbivý styling naroubovaný na standardní šasi. Veškeré stylingové prvky v první řadě plní funkční požadavky na správné proudění vzduchu a stabilitu vozu ve vysokých rychlostech.

Jako první auto na světě bude mít R8 veškeré světelné komponenty (na přání) na bázi LED diod. Přední světlomety, dálková světla, koncová světla a samozřejmě světla pro denní svícení, které bude Audi nabízet jako volitelnou výbavu. LEDky mají mimo jiné několik zásadních výhod. Vysokou svítivost a minimální nároky na prostor, což umožnilo designérům vytvarovat agresivní příď bez ústupků způsobených problémy s instalací do přísně tvarované karoserie. Přední LED světlomety budou k dodání až koncem příštího roku, ale standardní xenony do té doby uspokojí většinu zájemců.

Supersport pohání známý FSI osmiválec s obsahem 4,2 litru, jehož vysokotočivý charakter zajišťuje široké rozpětí akčních otáček. Je uložen před zadní nápravou a obří průduchy na bocích slouží k přívodu dostatečného množství vzduchu pro jeho apetit. Standardní výkon 420 koní a točivý moment 430 Nm stačí k akceleraci z nuly na sto za 4,3 vteřiny a dosažení maximálky 301 km/h. Motor poskytuje 90 % točivého momentu již od 3500 otáček až do omezovače, který tradičně vrcholí na ohromujících 8250 otáčkách. R8 má permanentní pohon všech čtyř kol, především kvůli přenosu síly na silnici a zároveň vyváženým jízdním vlastnostem. Na výběr budou mít zákazníci dvě převodovky. Ručně řazený šestikvalt a samozřejmě sekvenční poloautomat, kde bude možno řadit jak pádly za volantem, tak i přímo řadící pákou jako v závodních vozech. Zároveň budou na výběr dvě podvozkové varianty – klasický sportovní podvozek a také špičkový adaptabilní a plně řiditelný za pomoci elektroniky z místa řidiče. Ve zkratce je nutno zmínit, že R8 jezdí na standardních 18-palcových kolech s rozměry 235/40 na předku a 285/35 vzadu. Na přání je možno auto postavit na 19-palcové ráfky a mizivým množstvím pneumatik.

Ačkoli jde především o sportovní kupé, podařilo se Audi nacpat do naprosto totálního sexy interiéru i veškeré prvky luxusní výbavy. Je nutno zmínit, že i přes malé rozměry vozu je interiér vzdušný a poměrně prostorný, a samozřejmě podléhá veškerým kvalitativním nárokům, na které jsme u Audi zvyklí. Sportovní a přesto však extrémně pohodlná sportovní sedadla jsou čalouněna v kombinaci kůže a Alcantary (na přání je možno dodat i skořepinové sedačky vyvíjene u Quattro GmbH), středový panel s přísně ergonomickým designem a 7-palcovým displejem je natočen k řidiči, volant má podseknutý spodní oblouk a přehledné palubní přístroje. Přidejte ještě super zvukový systém od Bang & Olufsen, decentní karbonové doplňky a dost barevných variant interiéru na to, aby se zákazníkům protočily panenky.

Shrnuto a podtrženo – Audi dostálo svému slibu a převedlo koncept do reality. Ve spojení s německou důkladností, léty vývoje (vzpomeňte si na dubnové fotky z Nordschleife, kdy jsme přistihli prakticky nemaskované R8 při kroužení na okruhu), sexy tvary a aerodynamicky ověřenému stylingu tak vzniklo supersportovní kupé, které si své zákazníky bez problémů najde. Audi vyrobí ve své zčásti ruční manufaktuře maximálně 15 kousků denně a první vozy dorazí ke kupcům začátkem příštího roku. Doufáme, že český importér bude mít dost odvahy pořídit jeden novinářský kousek.

autoweb.cz

28.9.2006 11:21

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist