Pařížské dojmy: Volvo C30

O imaginární titul nejzajímavější sériové novinky pařížského autosalonu soutěžila spousta zbrusu nových vozidel – dokonce i když vynecháme supersporty.

Mnozí hodně mluvili o novince firmy KIA, která se bude vyrábět v nové továrně na Slovensku, protože Cee’d vypadá skutečně povedeně. K tomu se ještě dostaneme. Na mě totiž zapůsobila novinka z jiné části Evropy – nový švédský crossover jménem C30.

Ptáte se, co to melu za nesmysly? Jaký je C30 crossover? Ale on to je crossover – jenže to není kombinace kombíku a SUV, pro kterou se tohle označení vžilo nejvíc. Namísto toho je to něco mezi hatchbackem a kupé. Tak to alespoň tvrdí automobilka a já nemám důvod to tvrzení zpochybňovat. Přestože vnější silueta na první pohled řadí auto do kategorie hatchbacků, už druhý pohled může vaše vnímání změnit. Uvnitř najdete pouze čtyři místa. Volvo rozumně uznalo, že pátému člověku by vzadu bylo víc než těsno, takže se raději zaměřili na maximální pohodlí pro dva. Také zavazadelník není zrovna obří, i když pod jeho podlahou nechybí další praktický úložný prostor.

Optikou typického českého zákazníka je to auto k ničemu. Tváří se jako hatchback, ale praktický není ani za mák. Pro koho a k čemu vůbec tedy vlastně je?

Je to velmi jednoduché, hlavní roli tady hraje styl. Jsme totiž v prémiovém segmentu, takže údaj o počtu pytlů brambor, které pojme kufr, je naprosto nepodstatný. Kdo chce praktické Volvo, koupí si V70, nebo XC70, které se před jeho horskou chatou bude vyjímat skvěle. Místo C30 je naproti tomu především ve městě. Před něajkým trendy klubem se bude vyjímat skvěle.

Jedničkový bavorák má také malý kufr a právě jeho soupeřem chce Volvo C30 být. Kdybychom sledovali jen jízdní vlastnosti, byl by to jistě odvážný, možná až troufalý pokus, protože jednička je v tomhle směru hodně vepředu. Jenže většině zákazníků tohoto sektoru jde o jízdní vlastnosti stejně málo, jako o nákladní schopnosti.

Stačí se na Volvo C30 podívat a je to jasné: esteticky bude pro většinu lidí nesrovnatelně přijatelnější, než trochu podivná banglova jednička. Osobně se mi design Volva v poslední době hodně líbí a C30 se momentálně propracovává na samý vrchol. Je mladistvá, odvážná a neotřelá. Příď se sice podobá příbuzným modelům S40 a V50, ale společnou mají jen přední kapotu. C30 má dynamičtější, více půdorysně zakulacenou příď s šikmějšími světlomety  ve spojení s příplatkovým bodykitem působí lékárnicky přesnou dávkou agresivity. Je jí dost, ale ne příliš mnoho.

Vůbec nejhezčí je asi záď. Celoskleněné třetí dveře vypadají skvěle a o jejich odolnost bych se rozhodně nebál – jsou ze všech stran kryty přečnívající karoserií. Výrazným poznávacím znakem jsou zadní sdružené svítilny a výrazná „ramenatá silueta s širokými blatníky a výrazně užší horní částí. Pokud si koupíte silnější verzi (T5, 220 koní) symetrii zádi zdůrazní dvě koncovky výfuku.

Co se týče motorů, je k dispozici celá paleta, známá z S40 a V50, tedy od benzínové a dieselové šestnáctistovky, až po vrcholné verze T5/D5. Interiér vpředu nerozeznáte od větších sourozenců (ovšem středová konzola se dá nově objednat i v hliníkovém provedení s designovým vzorkem), vzadu najdete zmíněná dvě sedadla, jejichž opěradla se dají snadno individuálně sklopit, pokud opravdu potřebujete převézt něco většího.

Zaměření na mladé, úspěšné zákazníky dokazuje i nabídka audiosouprav. Na jejím vrcholu stojí systém Premium Sound s digitálním zesilovačem Alpine o výkonu 5x130W, systémem Dolby Pro Logic II Surround a deseti reproduktory Dynaudio.

O prvotřídní bezpečnosti snad nemá v souvislosti s Volvem ani smysl hovořit. Všechny obvyklé bezpečnostní prvky doplňuje jako třešnička na dortu příplatkový systém BLIS, který pomocí kamer ve zpětných zrcátkách varuje před vozidly v jejich slepém úhlu.

Na konec jsem si nechal dvě výborné zprávy. Ta první je, že se české zastoupení Volva ze všech sil snaží dosáhnout co nejnižší ceny. Na západních trzích by mělo C30 být o kousek levnější, než srovnatelné Audi A3, u nás tedy doufejme ještě o trochu víc. Druhá zpráva přichází od šťastnějších kolegů novinářů, kteří už s C30 měli to štěstí jezdit a tvrdí, že co se týče řidičských prožitků, je tohle Volvo o třídu výš než všechny ostatní. Samé lepší zprávy, co říkáte?

Honza Koubek

9.10.2006 9:17

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist