Autosalon Brno 2007

Na co všechno se můžete jet podívat do Brna? A měli byste o tom vůbec uvažovat?

Když jsme s kameramanem stáli frontu v akreditační kanceláři brněnského výstaviště, přemýšlel jsem, jakým způsobem pojmu tenhle článek. Naše redakce si příliš nepotrpí na suchopárné seznamy všech představených modelů, ani na sáhodlouhé popisy, které hrozí uspáním čtenáře už při pouhé představě, kolikrát bude muset otočit kolečkem myši, než se dostane na konec stránky. Kde zjistí, že je to první ze šesti.

Ovšem zcela upřímně řečeno, to nebyl můj hlavní pronlém. Vší silou jsem se snažil zahnat obavy zhýčkaného motoristického pisálka, který každý rok obráží ty největší evropské autosalony – že by totiž autosalon mohl probíhat podle scénáře filmu „Nuda v Brně“. Pořadatelé sice ohlásili čtyři světové premiéry, ale dvě z nich se netýkaly sériových aut a zbylé dvě byly jen variacemi na již známé modely.

A pak mě to napadlo. Zapomenu na novinářské zvyklosti, které mi za ty roky vešly do krve a zkusím si autosalon projít jako bežný návštěvník, i když s velkým foťákem na krku a kameramanem za zády. Dokonce jsem si nevzal ani katalog, takže první dva pavilony, do kterých jsem vlezl byly buď prázdné, nebo plné různé servisní techniky a náhradních dílů, které mě jako bežného návštěvníka zajímaly jen pramálo. Až třetí pavilon na mě po otevření dveří zableskl reflektory velkých stánků automobilek. A hned naproti dveřím stála jedna z důležitých novinek, Kia Cee’d Sporty Wagon. Hatchback jsme právě měli v testu a až si ho přečtete, zjistíte, že nedopadl vůbec zle. Kombík mě proto dost zajímal. Je pravda, že se jeho záď trochu podobá soudobým Peugeotům, ale celkově jde o poměrně vyvážený automobil. A kufr má vážně velký.

Když už jsme u kombíků, naproti se na stánku Renaultu otáčela studie Clio Grand Tourer Concept a pokud se mu sériová verze bude podobat jen trochu, máme se na co těšit. V naprosto sériové podobě už na stánku bylo nové Twingo. Nejvíce zaujala verze GT s dvanáctistovkou vytrénovanou na rovných sto koní. Už jsem se chtěl vydat k sousednímu Peugeotu, když mě zastavil žlutý záblesk z koutku haly. Na točně se tam vyjímala první ze světových premiér, Ultima CanAm 1000+. Stavebnicový speciál s karbonovou karosérií si nechal upravit český zákazník. Hlavní specialitou je motor, sedmilitrový osmiválec LS7. Při prvním pohledu pod kapotu jsem myslel, že někdo uvnitř nechal dva kbelíky na vytírání podlahy, ale byla to turbodmychadla. Díky nim má motor neuvěřitelný výkon 1011 koní a brutální krouťák 1300 Nm. Na palubě je šestipolohový omezovač točivého momentu, aby se pilot vůbec dokázal pohnout z místa bez okamžitého roztrhání pneumatik. Šťastný majitel nemá malé plány, chce překonat světové rekordy 0-160-0 km/h a 0-320-0 km/h. Ty nedrží nikdo jiný, než Veyron.

Pak už byl čas na stánek Peugeotu, který do Brna přivezl nejdůležitější světovou premiéru, Peugeot 207 SW. Byl ještě pod plachtou, když jsem k němu dorazil a žádné výhrůžky ani sliby nepřiměly žádného ze zástupců značky, aby plátno aspoň nadzvedli. Musel jsem se tedy spokojit s okouněním sériových modelů, třeba 207 CC. Zájem si jistě přitáhne i koncept Spider 207, za který by návštěvníci otevřených dní na okruzích dali pravou ledvinu, ale mě zaujal druhý koncept. I když je Hoggar poněkud staršího data, nic mu to neubírá na originalitě. Dva motory 2.2 Hdi, každý o výkonu 180 koní a pohánějící „svou“ nápravu, kombinovaný točivý moment 800 Nm a brutální design futuristické dunové buginy, tak si představuju zábavu. Navíc je koncept funkční a je na něm vidět, že už si s ním pár lidí hrálo. Turbodiesely mají dokonce filtry pevných částic, ukryté v leštěných masivních výfucích, které nápadně připomínají na bok zavěšené řízené rakety. Když pak sjela plachta z hlavní hvězdy, ověřil jsem si, že má vzdušný interiér a že jeho záď naštěstí nepřipomíná neúspěšnou 1007 tolik, jak se zdálo z fotek.

Další zajímavou premiérou v tomto pavilonu, i když pouze českou, bylo Hyundai i30. Bude se vyrábět v Nošovicích, takže určitě zaujme spoustu návštěvníků. Svou pokrevní zpřízněnost se zmíněným Cee’dem rozhodně nezapře, takže bude při rozhodování nejspíš hrát roli design a rozdílné nabídky výbav. U Citroënu byl hlavní hvězdou velký C-Crosser, neboli Peugeot 4007, neboli úplně původně Mitsubishi Outlander. A když už jsme u třech diamantů, v jejich rohu se nejvíc blýskal dakarský speciál a koncept/předzvěst Evo X.

V dalším pavilonu jsem se ocitl přímo u stánku Mercedesu, kde bylo pochopitelně ve středu zájmu nové céčko. Ovšem ani CLS63 AMG nevypadalo úplně k zahození. Čelem vzad a největší překvapení brněnského autosalonu bylo na světě – do Čech se vrací značka Lancia. Těžko říct, jaké jsou pohnutky, každopádně zpočátku bude nabízet jenom malý model Ypsilon. Malý a pohledný, nutno říct, zejména v dvoubarevné kombinaci. Vedle sídlící Alfa Romeo vystavovala nádherný 8C Competizione Spider, o kterém se momentálně všichni dohadují, jestli bude vůbec u nás k dostání. Tohle auto má jednu nepříjemnou vlastnost – na každém autosalonu, kde jsem ho viděl, bylo vystavené uvnitř skleněné krychle. Budí to sice dojem exkluzivity, ale odrazy okolí znemožňují si auto pořádně prohlédnout – a hlavně ho pořádně vyfotit. Novinář se sice dostane dovnitř, ale tam zas není na pořádnou fotku dost místa.

Na konci pavilonu byl velký stánek BMW, kde na první pohled nebylo příliš mnoho novinek. Jenže to jsem se díval očima novináře, který už vyzkoušel novou X5 v obou nabízených motorizacích. Příznivce velkých silničních SUV ale jistě zajímat bude. A kromě toho, stačil druhý, pořádný pohled a zjistil jsem, že koukám na třídveřovou verzi jedničkové řady…

Na opačné straně pavilonu vystavovala Honda. Civic Hybrid v barvách kontroverzního monopostu „Earth Car“ a za ním stojící koncept FCV, poháněný palivovými články se snaží návštěvníkům namluvit, že Honda svůj boj s momentální hybridní jedničkou nevzdává. Jenže Toyota (a také Mazda) z nějakého důvodu do Brna vůbec vystavovat nepřijely, takže se tomu věří snadno. Návštěvníky s benzínem v krvi bude ale víc zajímat Civic Type-R. Na stánku je černý sériový a bílý v okruhové závodní specifikaci.

Vedlejší pavilon byl celý v barvách koncernu VW. Stánku domácí škodovky pochopitelně vévodila nová Fabia, v těsném závěstu s Octavií a Roomsterem ve verzích Scout. U Audi byly za hlavní modelky dva exempláře nového kupé, A5 a S5, ale mám pocit, že nejvíc poslintaného koberce bude kolem supersportovní R8. Pokaždé, když se do ní posadím, žasnu nad tím, jak se chladně dokonalá německá ergonomie dokáže obléct do sexy pradélka. V tomhle interiéru bych klidně nějakou tu cestu přes evropu absolvoval…

Jedinou světovou premiéru pavilonu přivezl Seat. Altea Freetrack je vlastně Altea XL s mírně přizvednutým podvozkem a šedivým plastem kolem spodku. To je dnes oblíbený recept, jenže na táhlými křivkami poseté auto se to neaplikuje tak snadno. Nutno říct, že v tmavém metalízovém laku je výsledek znatelně míň pobuřující, než u žluté barvy na prvních oficiálních snímcích. Volkswagen měl na svém území několik zajímavých modelů, od malého a „zeleného“ Pola Blue Motion, přes výroční Golf GTI Edition 30 až po Phaeton s novým dieselem, který už teď splňuje normu Euro 5. Daleko nejdůležitější je ale pochopitelně Golf Variant, od kterého si značka slibuje velké věci. Já jen pořád nemůžu přijít na chuť té zádi, prostě mi k autu designově nesedí.

Když jsem vyjel eskalátorem do dalšího pavilonu, okamžitě mi došlo, kde bude další týden největší nával. Po mé levé ruce byl stánek Bentley, napravo Lamborghini, jehož hvězdou bylo Gallardo Superleggera. Jen škoda, že vybrali model v šedivé metalíze. V ostře oranžové by vyniklo daleko líp. Za ním vystavovalo Maserati a pak Ferrari, jehož kombinace F430 Spider, 599 Fiorano a monopost F1 nezastaví snad jen slepého. Leda by je přehlédl, protože bude mít vykroucenou hlavu na protější stánek Jaguaru. Protože XK je jedno z nejvíc sexy aut dneška a na té točně ve verzi „nahoře bez“ zatraceně připomínalo striptérku u tyče…

Land Rover má taky jednu novinku, akroát že vypadá, jako z druhé světové. Defender se dočkal faceliftu, což je jako kdybyste přidali digitální počítadlo otáček na cívkový magnetofon.

Volvo také přivezlo jeden ze starších konceptů, YCC s křídlovými dveřmi, ale také nový koncept XC60. Kromě toho lákají návštěvníky zbrusu nové kombíky V70 a XC70, plus mírně inovované S40 a V50. Na stánku Porsche žádný koncept nenajdete, zato si prohlédnete zbrusu nový Cayenne a další modely. Pokud se vám líbí tématicky laděné zboží, doporučuji prohlédku kolem stojících vitrín. Porsche design zvládá a jak oblečení, tak ostatní věci jsou skutečným balzámem pro oko. Já dlouho zasněně zíral na sadu modelů nejslavnějších Porsche závodících pod barvami Martini Racing.

Ford možná v sousedství exotických značek může působit trochu nudným dojmem, ale opak je pravdou. Nové Mondeo je jedním z nejdůležitějších aut letošního Brna. Jak jsem si ověřil předešlý den při krátkém svezení, není to nej jeho design, který převyšuje ostatní. Je to skutečný momentální král své třídy.

Zbýval už jen poslední pavilon, rotunda. Jeho část zabíraly různé tunerské firmy, ale na zbytku byla k vidění zajímavá směsice značek. Začněme třeba od Fiatu. Nový sedan Linea stojí za pozornost už proto, že netrpí obvyklou nectností některých svých konkurentů. Nevypadá jako hatchback s přilepeným zadkem, ale jako skutečný sedan. Vyvážené hmoty, ladné křivky a minimálně stejný sexappeal, jako nové Bravo. Navíc mě oba velmi příjemně překvapili kvalitou interiéru, která je konečně tam, kde by měla být. Potěší i Punto ve verzi Race v bílé perleťové barvě s šedým pruhem přes střechu a grafitovými koly. Už aby se konečně pořádně probrala divize Abarth.

Podstatnou plochu kruhového půdorysu rotundy zabral Opel a jeho mateřský koncern GM. Pokud jsou vaším snem americká auta, pár těch Cadillaců a Chevroletů se tam najde. Pokud jste ještě neměli tu čest, je ale na místě varování, protože za velkou louží se ještě pořád nedoslechli o tom, že by interiér mohl nevrzat, nesmrdět a nebýt z nekvalitního plastu. Podívejte se třeba do olbřímího Escalade a pochopíte, o čem mluvím. Výjimka, potvrzující pravidlo, stála přímo vedle. Opel GT je totiž původně Pontiac Solstice (či Saturn Sky), v Americe se vyrábí a přitom to na něm není nijak extra vidět. Už jsme o něm psali, takže jen krátce: je velmi sexy a tak snad ani nevadí, že to podle posledních zpráv bude spíš cruiser, než sporťák.

Uprostřed, pod vysokou klenbou, jsou k vidění zřejmě ty nejexotičtější skvosty, které kdy Brno vidělo. Ne, nemluvím o Kaipanu, jehož nejmenší model 14 s motorem z Favoritu před (!) přední nápravou a pohonem předních kol je přinejlepším bizarní. Mluvím o dvou značkách, které do Čech dovezla firma A. Charouz Motors. První z nich je Wiesmann, v jehož expozici byl roadster a kupé GT. Pokud se do Brna chystáte, prohlédněte si tato auta zblízka. Příliš často se nestává, aby malosériová auta oplývala takovou dotažeností – ať už jde o detaily, či dílenskou kvalitu. Vlastně se to nestává nikdy a upřímně řečeno, soutěžit s Wiesmannem v téhle kategorii by se nevyplatilo ani většině velkosériových aut. Rozhodně se s ním nemůže měřit ani sousední značka – Spyker. Jenže ten to všechno dohání extravagancí. Ta spousta prošívané luxusní kůže, akry frézovaného hliníku a stovky koní pod kapotou vás nenechají na pochybách, že tahle záležitost není nic pro nudné smrtelníky. Kromě monopostu F1 a otevřeného C8 Spyder je na stánku k vidění koncept D12 Peking to Paris, obrovské SuperSUV, které se díky objednávkám z dálného východu nejspíš brzo začně vyrábět. Výčet naprostých šíleností doplňuje švýcarský Rinspeed eXasis, průhledný dvoumístný koncept, který pozná majitele po dotyku a pohání ho třičtvrtělitrový dvouválec o výkonu 150 koní (!) spalující ethanol.

Už jsem mířil k branám autosalonu, když jsem si uvědomil, že jsem minul čtvrtou světovou premiéru. Speciál Brisk RS01 WRC, postavený z minulé Fabie jsem potkal už o den dřív na D1, když se na podvalníku vezl na výstavu, takže jsem věděl, že takovou širokou červenou placku jsem rozhodně přehlédnout nemohl. Po chvíli listování katalogem (kameraman si ho na rozdíl ode mě prozíravě vzal), jsme rudou bestii objevili v jedné z hal, plných výrobců pneumatik, olejů, palubní elektroniky a podobně. Je to čistokrevný speciál, na nějaké přesné spáry se nehraje, dovnitř se leze skrz ochrannou klec a závodní skořepinové sedačky stiskly i moje rachitické torzo překvapivě těsně. I když na druhou stranu, při jízdě bych byl asi za to pevné objetí rád, pět stovek koní je přece jen dost…

Nakonec se tedy žádná nuda v Brně nekonala. Dokonce i očima motoristického novináře bylo na co koukat, takže pokud máte rádi auta, vyražte. Objektů k obdivování najdete jistě spoustu.

Honza Koubek

11.6.2007 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist