Zdravímtrápí mě jedna věc, na kterou

Zdravímtrápí mě jedna věc, na kterou nemůžu přijít. Vůbec nechápu, proč jsou některá mnohem těžší sportovní auta v zatáčkách rychlejší než ty mnohem lehčí. Například když si vyhledám na stránkách časopisu EVO nějaký test dvou aut, ke kterému je graf, na kterém je ukázáno, jak rychle se auto pohybovalo v různých úsecích okruhu, a porovnám třeba Lotus Elise proti MB SL Black, který je o 100% těžší než Elise, tak zjistím, že je SL i přes svou obrovskou hmotnost v zatáčkách rychlejší než Elise, což je minimálně divné, že auto s hmotností 914 kg musí zpomalit do zatáčky na nižší rychlost než auto s hmotností 1876 kg. A stejné to je i u čtyřkolek, EVO X proti Nissanu GT-R. GT-R, které je o 200 kg těžší, je v zatáčkách rychlejší než EVO, čemuž už nerozumím vůbec, protože jak známo, jednou z věcí, kterou EVO proslulo, je jeho schopnost velice rychle projíždět zatáčkami díky tomu, že v zatáčkách přenáší větší porci výkonu na vnější zadní kolo a myslím, že i to samé dělá GT-R, ale asi nějak lépe, i když si teda nedokážu představit, jak by se dal takový systém pohonu všech kol, jaký má EVO, ještě zlepšit. Můžete mi tedy prosím vysvětlit, čím to je, že jsou některá těžší auta v zatáčkách rychlejší, než ta lehčí. A tím nemyslím jenom tyto konkrétní příklady, které jsem uvedl jsou i jiné. Děkuji

Odpověď

Všechno je to o přilnavosti pneumatik, nastavení podvozku a také o přítlaku. Lotus Elise, ačkoli velmi lehké auto, má uzoučké pneumatiky a prakticky žádný přítlak, narozdíl od Mercedesu. Pneumatika o šířce 195 mm také nepřenese tolik výkonu a nevydrží tolik příčného zrychlení jako gumový válec o šířce přes 300 mm, který je na Mercedesu SL Black namontován. To samé platí i pro Nissan GT-R, který má rovněž širší pneumatiky než Evo.Často ale také rozhoduje moderní propracovaná elektronika, kvůli které si právě Nissan GT-R vysloužil přezdívku "pojízdný playstation". Díky všem těm počítačům prostě auto drží a dokáže v zatáčkách vygenerovat až neuvěřitelná čísla přetížení.Samozřejmě musíte zajistit i optimální kontakt pneumatiky se silnicí, takže tady přichází ke slovu podvozek. Ne každý má geometrii nastavenou úplně dokonale a rozhoduje také, zda je auto orientované více na zatáčky nebo na stabilitu v přímém směru. Většina obyčejných aut upřednostňuje stabilitu před stáčivostí, protože nechcete, aby vám auto na dálnici poskakovalo z pruhu do pruhu. Okruhová auta samozřejmě vyžadují pravý opak.Pokud ale chcete znát odpověď na tuto otázku v oblasti obyčejných aut, rozhoduje právě jen kvalita pneumatik a nastavení podvozku a jeho geometrie.

29.9.2009 9:16

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist