Zdravimja by som sa chcel spytat

ZdravimJa by som sa chcel spytat na jednu vec ktora mi v poslednom case nejde z hlavy a to spotreba dnesnych aut. Cital som uz viac clankov o spotrebnych rekordoch kde sa spotreba vozidla pohybovala v meritku niekolkych desatin litra na 100km. Ja chapem ze v tomto pripade ide o specialne vozidla, no podla mna by mala byt spotreba na zaklade tychto dostupnych technologii u aut tak do 2 litrov na 100km. K tomu este pridam, ze som vcera videl v jednej motoristickej relacii prispevok o takzvanom eco tuningu a preprogramovanim riadiacej jednotky u noveho 5tkoveho bmw, bolo to myslim 530d znizili spotrebu na tej istej trase z 7,5 na 6,5 litra. Tak by ma zaujimalo ci sa automobilky robia hlupe alebo ci je to zamer mat zbytocne vysoku spotrebu, ved predsa nie je mozne aby bmw nedokazalo nieco co dokaze nejaky chlapik z jednym notebookom.Za odpoved vopred dakujem!S pozdravom gastan

Odpověď

Přiznám se, že jsem o tom pokusu s pětkovým bavorákem neslyšel, ale jedno vím jistě: automobilka programuje své řídící jednotky, tak, aby vyhovovaly většině zákazníků. Motor musí být maximálně spolehlivý, ale zároveň musí mít i požadovaný výkon.Snížit na stejné trase spotřebu o jeden litr není zas takový problém, někdy stačí vyměnit řidiče, nebo výrazně změnit styl jízdy. Stačí aby bylo trochu jiné počasí (tlak vzduchu, vlhká silnice), to všechno ovlivňuje způsob jízdy a spotřebu.Stěžejní věcí ovšem zůstává výkon a točivý moment, tedy ukazatele účinnosti motoru. Moc by mě zajímalo, jestli by třeba sprint na stovku byl stejný i po "Ecotuningu". Vsadím se, že ne. Než se do mě někdo pustí, že přeci lidé nemusí závodit - nejde o závodění. Třeba při takovém předjíždění je vám ale každý koník navíc vhod, z vlastní zkušenosti vím, že nejbězpečnější předjetí vám umožní právě ta nejrychlejší auta.Viděl bych to stejně jako s klasickým "pro-výkonovým" chiptuningem: jde to, ale člověk musí upravovat rozumně a počítat i s negativními dopady. Zjednodušeně řečeno: zvýšený výkon znamená většinou vyšší spotřebu a naopak.A pokud jde o ta rekordní auta: nechcete přece srovnávat karbonovou skořápku s uzounkými galuskovými koly, ve které jede anorektický specialista na minimální spotřebu, s běžným autem, vybaveným veškerou dnes potřebnou bezpečnostní výbavou, elektronikou, airbagy, tuhou karoserií... a s řidičem, který se primárně potřebuje dostat do práce, že ne? Za dva litry to opravdu zatím nejde.

30.5.2006 12:33

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist