Zákazy stání
Pane doktore, opakovaně, naposledy 5. 9. 2017, jste zde v odpovědi uvedl, že pokud se řidič otočí před značkou „Zákaz stání či zastavení“, možná snad i před jinou, tak pro tohoto řidiče vlastně ta značka neplatí. Opravdu si myslíte, že v úseku platnosti takových značek...
No, zákaz stání či zastavení se, naštěstí, většinou umísťuje jen pro zdůraznění zákazu vyplývajícího z obecné úpravy. Tedy většinou tam, kde by nezůstal jízdní pruh široký 3m pro každý směr jízdy či 3,5m od nejbližší tramvajové kolejnice. Mnoho řidičů vůbec obecnou úpravu nezná a zákazové značky by chtěli i na chodníku či na trávě. Takže na nějaké otáčení před zákazem stání bych moc nespoléhal, dokud neznám pravidla obecné úpravy.
Nikdo nemá ambice vyřešit značením všechny problémy.
Jeden drobný je, že pokud se někdo otočí, nemine tak zákaz stání či zastavení, takže o něm neví a nelze ho za porušení postihnout.
Tazatel by tuto specialitu chtěl ošetřit zákazem otačení. To by ale postihlo tu většinu otáčejících se v daném místě, která zde nehodlá zastavit a jede pryč.
To není absurdní návrh, ale poznatek. Zákaz stání tam z nějakého důvodu je. A aby platil jen pro ty, kteří kolem něj projedou, to je absurdní, i když v souladu se zákonem. Nezbývá než zopakovat, že jde většinou o zdůraznění obecné úpravy.
Řešení této situace spočívá ve vhodné kombinaci vypovídaných faktů. Na postih za stání se vztahuje objektivní odpovědnost řidiče, na otáčení nikoli. Takže správná výpověď zní – vozidlo otočil jiný řidič, jehož totožnost znám, ale nejsem povinen Vám ji sdělit, a do řady vozidel jsem vozidlem zajel a zaparkoval já, třeba protože se první řidič bál parkovat (aby bylo naplněno ustanovení o objektivní odpovědnosti a nebylo třeba shánět Helmuta, klidně to vezmu na sebe). Pachatele prvního přestupku (otáčení) tak nelze stíhat (není známa jeho totožnost a nelze ji vynutit) a druhý přestupek (parkování) se vlastně nestal … Příjemnou jízdu, klidné parkování přeju!
Takže jinými slovy…. Pokud si půjdu ke kamarádovi, který bydlí v „jednosměrce“ půjčit auto, můžu tedy vyjet do protisměru, protože jsem tam autem nezajel a tudíž jsem žádnou jednosměrku nemíjel…..
No tě bůh……..
provozovatel vozidla MUSÍ sdělit jméno řidiče v dané době ( nebo to vzít prostě na sebe a nést následky jednání ), teprve ten se pak může odvolat na osobu blízkou. No a zase to jde za provozovatelem vozidla
Toto není pravda vždy. To, co popisujete, se týká tzv. objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla, kterou ale lze uplatnit jen u přestupků v oblasti zastavení a stání, či zjištění přestupku automatickým zařízením. Pokud Vás tedy těší udávat lidi kolem sebe, klidně se chovejte tak, jak popisujete, pokud ne, chovejte se tak, jak musíte ze zákona. V případě otáčení (viz výše) tak není třeba se s opicajty vůbec bavit, natož jim něco sdělovat.