Zajímalo by mě, v čem spočívá

Dobrý den,Zajímalo by mě, v čem spočívá výhoda "heel & toe" techniky.Řekl bych, že snad každý zručnější závodník toto využívá a jen mi není jasné, jak moc pomáhá vytáčení motoru při podřazování a při následném výjezdu ze zatáčky. Doufám, že mi budete schopni odpovědět. Děkuji

Odpověď

Díky za velmi zajímavou otázku, na kterou se těším už dlouho.Technika "Heel 'n' Toe" je důležitá zejména u vozidel z vyšším výkonem a náhonem na zadní kola, ale užijete ji i u obyčejných předokolek. Jedná se o vytočení motoru do otáček, kam by se jinak motor vrátil po puštění spojky. No, jak to popsat jednoduše...Dejme tomu, že jedete na čtyřku a motor točí okolo 4000 ot/min. Začnete brzdit do zatáčky, kterou pojedete na trojku. Ve 3000 ot/min se rozhodnete podřadit na trojku a když to uděláte, během zmáčknutí spojky a puštění plynu vám otáčky klesnou do volnoběhu (okolo 1000 ot/min). Jenže když pak znovu spojku pustíte, otáčky motoru se musí srovnat s otáčkami převodovky (a kol). Schválně si vyzkoušejte na bezpečném místě podřadit ze 4000 ot/min na trojku a pusťte rychle spojku. Celým autem to škubne a kola mají tendenci se zablokovat.Zkušení řidiči proto používají jakýsi poddruh "meziplynu", když si při brždění patou nebo krajem boty ťuknou do plynu a tím vyženou motor, který v tu chvíli pracuje na volnoběh, do otáček, kam by se jinak motor vytočil po puštění spojky. Až pak tedy spojku pustíte, zmizí ono škubnutí. Změna rychlosti je tak mnohem plynulejší.Má to ale i jinou výhodu. Když řídíte silné auto (ale i třeba úplně obyčejné), přenosy točivého monetu velmi silně ovlivňují chování auta a rozložení váhy. A když to pak celým autem "škubne" při podřazení před zatáčkou, můžete v důležitém místě a okamžiku ztratit přilnavost na poháněné nápravě a tím dostat nedotáčivý nebo přetáčivý smyk. A to přeci nikdo nechce, pokud se ovšem nejmenuje Keiichi Tsuchiya. :-)Sám tuto techniku používám a i s obyčejnou zadokolkou se pak dá jet nejen na okruhu velmi efektivně. Ale chce to trénink a hlavně auto s dobrým rozmístěním pedálů. Pak už jen stačí nabalit další techniku jako brzdění levou nohou, ale o tom zase jindy. Video, jak se má dělat "heel 'n' toe", najdete zde.

2.7.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist