Zajímalo by mě, v čem je

Dobrý den,Zajímalo by mě, v čem je brždění levou nohou u předokolek v zatáčce lepší než použití ruční brzdy – třeba na kluzkém povrchu, nebo u závodních aut, kde je na to ručka dimenzovaná. Vzhledem k tomu, že ručka brzdí jen zadní, tedy ta správná kola (pro tento účel) a není nutné drtit účinek silnějších předních brzd výkonem motoru, připadá mi to jako lepší způsob. Chápu to u extra silných předokolek na suché silnici, které mají ručku slabou a je nutné oběma rukama pevně držet volant. A brždění levou nohou u čtyřkolek, které se v rallye často používá už nechápu vůbec, přece pokud potřebuji omezit výkon proudící na kola, uberu plyn, ne? Snad jedině u starých aut s turbodmychadly s pomalým náběhem, kde je potřeba turbo plynem držet pořádně v otáčkách…Díky za vysvětlení.

Odpověď

Děkuji za zajímavý dotaz. Brzdění levou nohou jsme tu už jednou nakousli, ale není od věci si to zopakovat.Nejčastěji tuto technikou uplatníte u silných přeplňovaných předokolek, které, jak správně píšete, mají pomalý nástup turba. Když totiž zavřete před zatáčkou plyn, na výjezdu jste prakticky bez výkonu, než se vám turbo znovu roztočí. Proto během průjezdu zatáčkou přešlápnete levou nohou na brzdu a pravou přidáte plyn. Turbo se začne "nafukovat", ale tím, že přední poháněná kola brzdíte, eliminujete jejich protáčení a případnou nedotáčivost. Na výjezdu ze zatáčky pak stačí brzdu povolit a hned máte k dispozici mnohem více výkonu.Bohužel, nová moderní auta už mají spoustu elektronických nesmyslů, které znomožňují tuto pokročilou techniku jízdy použít. Horlivě zasahující ABS, stabilizace a protiprokluz už vám moc řádění nedovolí.Ale třeba s původním Focusem RS se takové věci ještě dělat dají, jak dokazuje Chris Harris na tomto videu.V rally se názory na používání této techniky dost liší, ale například Colin McRae ukázal, že tak lze projet celou rychlostní zkoušku.

13.3.2009 8:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist