Zajímalo by mě jak fungují sekvenční

Zajímalo by mě jak fungují sekvenční převodovky například v Porsche Carrera Cupu. Díval jsem se na youtube kde je kamera v kokpitu a nějak jsem nepochopil způsob řazení rychlostí. Pří zařazení vyššího rychlostního stupně jezdec nepoužívá spojku, ale při podřazení už ano. A jinak tomu zase bylo ve V8 Supercars, kde při zařazení vyššího stupně jednou použije spojku, ale po druhé ne.

Odpověď

To je velmi individuální. Závodní převodovky jsou bezsynchronní sekvenční s přímým ozubením a koncepcí řazení se podobají těm v motorkách. A pokud máte zkušenost se silnou motorkou, víte, že často lze rychlosti nahoru řadit i bez spojky.Při podřazování je samozřejmě lepší spojku používat a s ní i techniku "heel and toe", kterou jsme zde již rozebírali. Přeci jen je závodní Porsche Cup poměrně dost náchylné na přetáčivost při necitlivém ubrání plynu nebo podřazení, kdy mají jeho zadní kola tendenci se blokovat.Závodní převodovky také nejsou stavěné na výdrž ale na výkon, takže se počítá s jejich extrémním opotřebováním během jednoho závodního víkendu, pak se prostě vyhodí. Vedle toho si všimněte, že během vytrvalostních závodů často piloti řadi i se spojkou, aby převodovka vydržela fungovat dlouho.Některé závodní převodovky ale fungují stejně jako ty sekvenční ve sportovních autech. Jenom celý proces probíhá velmi, velmi rychle. Když pilot vyšle impulz k řazení, software odpojí přísun paliva, rozepne spojku, změní rychlost, sepne spojku a zapojí znovu přísun paliva. A to dokáže provézt za 0,02 sekundy nebo i rychleji.

18.8.2008 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist