Upravene jizdni kolo
Dobry den pane doktore, mam jizdni kolo, na ktere jsem namontoval zarizeni, ktere ,laicky receno nesčetne krat nasobi silu prevodu otaceni pri slapani a tudiz vyvinu pomerne vysokou rychlost, bez vetsich naroku na fyzičku. Limitni je pouze strach,ktery u me nastoupil...
Pokud by tazatel vymyslel podobné zařízení, rozhodně nemusí takovéto problémy řešit, protože bude mít limuzínu s řidičem. Myslím si však, že opak je pravdou. Pán nemá o fyzice příliš ponětí, protože jinak by nenapsal: „zařízení nesčetne krat nasobi silu prevodu otaceni“. Převod žádnou sílu nemá, převod ji pouze přenáší a může měnit její velikost na úkor rychlosti. Ano, síla za převodem může být několikanásobná, ale potom před převodem musí být několikanásobná rychlost.
Z fyziky ZŠ:
Práce je síla po dráze. Výkon je práce za čas, tedy síla po dráze za čas, tedy síla krát rychlost.
Při daném výkonu (průměrný člověk cca 250W) máme k dispozici stejný poměr síly a rychlosti. Chci-li větší rychlost, musím snížit sílu. Proto mají silniční kola galusky (snížení valivého odporu) a berany (snížení aerodynamického odporu). Popisované zefektivnění převodu je možné, ale zefektivnění = snížení ztrát, nikoliv zisk další enetrie.
Pokud se toto tazeteli podařilo popřít, měl by se dát na kariéru vynálezce nebo závodního cyklisty :-).
Vážený pane autore dotazu o upraveném jízdním kole.
Ujišťuji vás, že zákon zachování energie principiálně platí – nepochybně určitě platí v oblasti, kterou popisujete – tedy provoz vozidla jakéhokoliv druhu na komunikaci.
Takže tvrdím, že kecáte.