úmrtí vlastníka vozidla vs. povinné ručení, prodej vozu

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na trochu specifickou situaci týkající se úmrtí vlastníka vozidla. Jeden můj klient má uzavřené povinné ručení, kde je on sám pojistníkem a vlastníkem je člověk, který je již 3 roky po smrti.
Oficiální vlastník totiž před 3 roky spáchal sebevraždu a jeho manželka ještě ten samý den klientovi vozidlo (avii) prodala. Nicméně ačkoli klient kupní cenu vozu řádně uhradil a sepsali společně kupní smlouvu, nejsou na ní úředně ověřené podpisy (tudíž já osobně se domnívám, že taková kupní smlouva je neplatná, navíc dle mého názoru manželka ani neměla právo vozidlo prodat, jelikož vlastníkem byl zesnulý manžel).
Manželka po nebožtíkovi však vozidlo na registru neodhlásila a tím pádem si ho klient nemohl přihlásit. Situace už trvá tři roky, nicméně klient netuší, kde manželka nebožtíka je, telefon má nedostupný a kontakt s ní (popř. s jinými dědici v rámci dědického řízení, kterým mohl vůz připadnou po smrti jejího manžela) tedy není možný.

Avii má v užívání klient a již tři roky s ní od této události jezdí.

Netuším, jak bych v tomto ohledu klientovi poradila a zda případně dle nového zákona nehrozí, že vozidlo v červnu tohoto roku vypadne z evidence a právně přestane existovat?
A také by mě zajímalo, zda je vůbec povinné ručení platné, když je vlastníkem osoba, která již nežije? Popř. jestli by s tím nebyl na pojištovně nějaký problém při plnění atd.?

Můj druhý dotaz je k prodeji vozu a nároku na reklamaci. V případě, že prodávám vůz (sama, bez prostřednictví autobazaru) a prodám ho jiné fyzické osobě, je ze zákona nějaká povinná lhůta, kterou má kupující na reklamaci v případě, že se na vozidle objeví nějaká vada,která při prodeji nebyla zřejmá? A pokud je tato vada zřejmá při prodeji a kupující na ni dostane např. 10 000 slevu, může poté po mě vymáhat další odškodnění v případě, že se zjistí, že náklady na odstranění vady, byly vyšší než výše poskytnuté slevy? Děkuji předem moc za odpověď.
Hezký den.

Odpověď

K prvnímu dotazu – nejprve je nutné si ujasnit, jestli k prodeji došlo nebo ne. Jestli ne, tak Váš klient to auto užívat nesmí. Měl by ho vrátit případným dědicům a požadovat zpět kupní cenu. Pokud je auto odhlášené a nedohlášené, tak z evidence vypadne.

Ke druhému - Viz článek na toto téma v sekci Právní poradna.

http://www.autoweb.cz/obcansky-zakonik-nove-odpovednost-za-vady-pri-prodeji-aut-spotrebiteli/

http://www.autoweb.cz/obcansky-zakonik-nove-odpovednost-za-vady-u-ojetych-aut/

24.3.2015 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist