Tak tako mnoho lidí zde i

Dobrý den, tak tako mnoho lidí zde i já jsem byl účastníkem dopravní nehody a to v roli poškozeného. Nyní řeším, jakým způsobem postupovat při likvidaci škody. Jde mi totiž o to, že můj vůz je 6 let starý s nájezdem téměř 200.000 Km. Mnoho lidí se cítí rozhořčeno nad tím, že pojišťovna krátí cenu opravy o jakousi „amortizaci“ náhradních dílů, pokud byly při opravě vyměněny novými. Jistou logiku to má, nicméně by mne zajímalo, zda-li je možné nechat vypracovat znalecký posudek na odhad ceny vozu před havárií a po opravě. Mířím tím ke skutečnosti, že „starý vůz“, byť by byl „zhodnocen“ několika novými díly, ztrácí (dle mého názoru) na své původní hodnotě vzhledem k faktu, že byl havarovaný. Je tedy podstatně hůře prodejný. Například vyměněný přední kryt nárazníku je v tomto smyslu spíše znehodnocením vozu oproti původnímu, třeba od kamínků drobně poškozenému – vyvolává totiž značné pochybnosti o rozsahu dopravní nehody, kvality opravy atd. Myslíte si, že je reálná šance získat znalecký posudek v tomto smyslu a případně se soudně bránit běžně aplikovanému krácení plenění v důsledku „amortizace“? Pokud bych netrval na opravě novými díly (netrvám) a vůz je v autorizovaném servisu, jak dále postupovat? Mířím tím k tomu, že podle zákona musí být oprava prováděna účelně, což v případě „čekání na potřebný díl, který bude ze stejného modelu, shodné barvy, shodně opotřebovaný atd.“ nemusí být splněno. Pronájem náhradního vozidla stojí řádově 1200 kč/den. Pokud by tedy v dohledné době daný požitý díl nebyl k dispozici, je zřejmě účelné (ekonomicky výhodnější) jej nahradit novým namísto čekání. Dalším faktem je, že samotné shánění náhradního dílu je finančně náročné, může si tedy servis tyto náklady vyúčtovat? Přiznám se, že sice utopický, leč správný postup by podle mého názoru měl být takový, že pokud není schopna daná pojišťovna (likvidátor, servis) v dané chvíli zajistit náhradní díl se shodným stupněm opotřebení, kterým by bylo vůz možno opravit, není možné pojistné plnění krátit a povinnost „sehnání opotřebeného náhradního dílu“, resp. náhrady škody převádět na někoho dalšího (poškozeného, případně na autoservis…). Já, jakožto poškozený přeci nejsem povinný si náhradní díl shánět. V mém konkrétním případě jde o cenu nových dílů za cca 60.000 Kč – tak mi bylo sděleno v autorizovaném servise. Pojišťovna dle všeho bude uplatňovat ponížení o 50%. Netrvám na nových náhradních dílech, nicméně trvám (a předpokládám že na to rovněž mám právo) na originálních dílech (dílech stejné kvality), nikoli tzv. „aftermarket“ – protože to nejsou díly kvalitativně shodné. Dále trvám na odborné montáži v autorizovaném servisu. Jedině autorizovaný servis je schopný zajistit odbornou opravu vozu, se splněním technologických postupů daných výrobcem. I pokud by byl vůz opravený „bez doplatku“ myslím, že (jak už jsem výše uvedl) v důsledku havárie vůz ztrácí na své hodnotě. Předpokládám, že by se případný spor musel řešit u soudu, nicméně myslíte si, že je reálně možné takovýto posudek získat? Děkuji Vám za rady, S pozdravem Petr Moravec

Odpověď

Znalecký posudek jistě vypracovat pro další argumentaci lze. To, že byl havarovaný, lze uplatnit jako samostatný nárok.

Viz článek na toto téma v sekci Právní poradna.

http://www.autoweb.cz/pravni-poradna/nahrada-skody-pri-dopravni-nehode-1-cast/articles.html?id=1800

http://www.autoweb.cz/pravni-poradna/nahrada-skody-pri-dopravni-nehode-cast-2/articles.html?id=1895

http://www.autoweb.cz/pravni-poradna/nahrada-skody-pri-dopravni-nehode-3-cast/articles.html?id=2143

28.12.2011 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist