Tak som včera konečne videl le

Tak som včera konečne videl Le Mans so Steve McQueenom. Vozy Gulf Porsche tam majú za kabínou vodiča otvor, v ktorom sa točí niečo ako ventilátor, ale s vertikálnou osou. Čo to je? Chladič?Okrem toho, máte nejaké technické údaje k autu? Hlavne motor…

Odpověď

Legendární Porsche 917 byly speciály, vyvinuté pro tento typ závodu těsně poté, co se změnila pravidla homologace pro skupinu 5, která byla původně vypsána pro vozy jako Ford GT40, nebo Lola T70 coupe. Jakmile klesl počet nutných vyrobených kusů z 50 na 25, Porsche do toho šlo.První modely byly založeny na slavném voze Porsche 908, ale automobilka je osadila svým prvním dvanáctiválcem. Navíc použila exotické materiály, jako titan, magnézium a lehounká litá kola, vyvinutá pro vrchařské speciály. Ve své době byla nabídnuta i pro silniční provoz, přičemž cena se rovnala zhruba deseti vozům Porsche 911.Začátky 917 ale nebyly jednoduché. Při testování se ukázalo, že je velmi nestabilní a při vysoké rychlosti potřebuje celou šířku tratě. Nakonec se ukázalo, že dlouhý ocas původních modelů (LongTail, ve filmu byly vidět také) vytváří ve vyšších rychlostech značný vztlak. V té době se aerodynamičtí experti soustředili hlavně na nízký odpor, aby ulevili slabším motorům, jenže monstrum se 4,5 litrovým dvanáctiválcem potřebovalo především přítlak.Vznikla verze 917K (Kurzheck), se zkrácenou zádí a bez plastového krytu motoru. Zároveň ale v roce 1970 vznikla i upravená 917LH (Langheck) se zakrytými koly, nízkým odporem, ale daleko lepší stabilitou.Ale zpátky k motoru: přesný objem dvanáctiválce byl 4494 cm3 a výkon 560 koní v 8300 ot./min. Maximální točivý moment se dostavoval při 6800 ot./min a měl hodnotu 490 Nm. Celé auto přitom vážilo 801 kg (pohotovostní hmotnost). Plochý dvanáctiválec byl chlazený vzduchem a jeho šestkrát zalomená klikovka měla uprostřed ozubené kolo, které pohánělo vačky a... chladící ventilátor se svislou osou.Aktivní nasazení 917 v závodech MS značek se omezilo na roky 1969-71, rok na to byl objem motorů pravidly omezen na tři litry. 917 se ale nevzdala a pokračovala ve svých úspěších v zámořském šampionátu Can-Am.

9.1.2007 10:08

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist