S kamarády se přeme, zda je

Dobrý den,s kamarády se přeme, zda je rychlejší řazení pomocí sekvenční převodovky jako u rally nebo elektronické pomocí tlačítek pod volantem, jaké mají např F1.Děkuji za odpověď.

Odpověď

Není v tom rozdíl, v obou případech jde o sekvenční převodovku, rozdílný je jen způsob jejího ovládání. V monopostu F1 najdete výhradně spínače pod volantem, protože je uvnitř málo místa a pilot nesundá ruce z volantu, takže je to nejpraktičtější. Závodní jezdec v rallye voze naopak při vyrovnávání větších smyků a manévrování v serpentinách občas přehmátnout musí, takže se používá spousta různých systémů - pádla pod volantem, jednoduché pádlo kterým se pohybuje dopředu a dozadu, věnec pod celým volantem, případně páka na středovém tunelu.I ta ovšem dělá to samé, co pádla pod volantem, ovládá dva spínače pro řazení nahoru a dolů. Zbytek obstará elektronika a hydraulika.Pádla se objevují už i v sériových silničních autech, ale ve většině případů jde o systém obecně nazývaný Tiptronic (podle první rozšířenější převodovky tohoto typu od Porsche). Je to klasický automat s měničem točivého momentu a řidič pouze manuálně ovládá změnu jeho stupňů. Pádla je možné dokoupit i k tzv. robotizovaným manuálním převodovkám, které najdete třeba v malých Citroënech, nebo ve Smartech. Ty mají klasickou spojku, kterou ale ovládá hydraulika. Vyznačují se většinou značnou prodlevou při řazení a pokud necháte vůz řadit automaticky, jsou trochu zmatené. To samé, ale v daleko vyspělejší a vyladěnější verzi ovšem najdete v silných sportovních vozech, jako jsou Maserati (Cambiocorsa), Ferrari (), BMW (SMG) a podobně.Celkem paradoxně můžete řadicí pádla najít i ve vozech, vybavených převodovkou s plynule měnitelným převodem, neboli variátorem (např. Nissan Murano). Jsou tam vpodstatě pouze proto, aby řidiči poskytly pocit, že může něco ovlivnit - jejich aktivací přepíná mezi předem nastavenými poměry převodů. Vzhledem k tomu, že vůz umí převodový poměr měnit naprosto plynule a tudíž dokáže držet motor v naprosto ideálních otáčkách, je ale manuální řazení v tomto případě spíš na škodu. Posledním a konstrukčně nejmladším druhem převodovek, která umožňuje ovládání pádly pod volantem je dvojspojkový robotizovaný manuál DSG, vyvinutý koncernem VW. Jeho funkci už jsme popisovali jinde.

19.2.2006 1:18

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist