S kamarády se přeme, zda je

Dobrý den,s kamarády se přeme, zda je rychlejší řazení pomocí sekvenční převodovky jako u rally nebo elektronické pomocí tlačítek pod volantem, jaké mají např F1.Děkuji za odpověď.

Odpověď

Není v tom rozdíl, v obou případech jde o sekvenční převodovku, rozdílný je jen způsob jejího ovládání. V monopostu F1 najdete výhradně spínače pod volantem, protože je uvnitř málo místa a pilot nesundá ruce z volantu, takže je to nejpraktičtější. Závodní jezdec v rallye voze naopak při vyrovnávání větších smyků a manévrování v serpentinách občas přehmátnout musí, takže se používá spousta různých systémů - pádla pod volantem, jednoduché pádlo kterým se pohybuje dopředu a dozadu, věnec pod celým volantem, případně páka na středovém tunelu.I ta ovšem dělá to samé, co pádla pod volantem, ovládá dva spínače pro řazení nahoru a dolů. Zbytek obstará elektronika a hydraulika.Pádla se objevují už i v sériových silničních autech, ale ve většině případů jde o systém obecně nazývaný Tiptronic (podle první rozšířenější převodovky tohoto typu od Porsche). Je to klasický automat s měničem točivého momentu a řidič pouze manuálně ovládá změnu jeho stupňů. Pádla je možné dokoupit i k tzv. robotizovaným manuálním převodovkám, které najdete třeba v malých Citroënech, nebo ve Smartech. Ty mají klasickou spojku, kterou ale ovládá hydraulika. Vyznačují se většinou značnou prodlevou při řazení a pokud necháte vůz řadit automaticky, jsou trochu zmatené. To samé, ale v daleko vyspělejší a vyladěnější verzi ovšem najdete v silných sportovních vozech, jako jsou Maserati (Cambiocorsa), Ferrari (), BMW (SMG) a podobně.Celkem paradoxně můžete řadicí pádla najít i ve vozech, vybavených převodovkou s plynule měnitelným převodem, neboli variátorem (např. Nissan Murano). Jsou tam vpodstatě pouze proto, aby řidiči poskytly pocit, že může něco ovlivnit - jejich aktivací přepíná mezi předem nastavenými poměry převodů. Vzhledem k tomu, že vůz umí převodový poměr měnit naprosto plynule a tudíž dokáže držet motor v naprosto ideálních otáčkách, je ale manuální řazení v tomto případě spíš na škodu. Posledním a konstrukčně nejmladším druhem převodovek, která umožňuje ovládání pádly pod volantem je dvojspojkový robotizovaný manuál DSG, vyvinutý koncernem VW. Jeho funkci už jsme popisovali jinde.

19.2.2006 1:18

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist