Řazení do jízdních pruhů(hlavně na dálnici)

Dobrý den pane Beran rád bych se Vás zeptal,zda si myslíte,že se v ČR časem také zavede přísnější značení na dálnicích v místě připojovacího pruhu. Myslím tím plnou bílou čáru mezi pravým a levým pruhem. Tohle už si všímám třeba v Německu dobré...

Diskuze

10 komentářů

    Kadel

    Inu, já naopak považuji takové opatření za – minimálně – sporné. Běžně dělám to, že řidiče z připojovacího pruhu „pustím“ tak, že právě do levého přejedu, čímž nemusím ani nijak blbě manévrovat, ani měnit rychlost jízdy, takže je mé chování v dálničním provozu nejméně nebezpečné a plně čitelné. Takováto úprava způsobí, že ti, kdo nestačili včas uhnout do levého a už je „chytila“ plná čára (pokud takovou předvídavost vůbec ve své hlavičce porovnají), budou muset brzdit na úroveň rychlosti připojujícího se vozidla (pokud ho budou chtít pustit), nebo ho nepustit – a situace se opakuje s vozem za nimi.

    Kdo neumí na dálnici bezpečně a nekolizně využívat všechny pruhy dle potřeby a v zájmu bezpečnosti a pohodlí všech zúčastněných (typicky – zpětné zrcátko je jeho nepřítel), ať jde jezdit s fekálním vozem do Zapadlé Lhoty, tam mu jízda po dálnici hrozit nebude.

    joker

    nemáte v levém pruhu co dělat, pokud nepředjíždíte milý pane.

    mesiášský komplex, vidivám velmi často a většinou je takovéto jednání spíš kontraproduktivní, protože se nedá dost dobře předvídat. /viděl jsem pouštět auta na křižovatce řízené semaforem, chodce na červenou, cyklisty na křížení stezky pro cyklisty se silnicí, atd…/

    Kade

    Mesiášským komplexem rozhodně netrpím, ale připadá mi zbytečné blokovat připojující se vozidlo tím, že jako blb se budu držet pravého pruhu na volné dálnici za každou cenu jen proto, že je to někde napsáno. Jistě uznáte i Vy, že zvýšením bočního odstupu vozidel ve větší rychlosti výrazně roste bezpečnost prováděného manévru u obou vozidel. Koneckonců, jako řidič mám především povinnost řídit vozidlo tak, aby byl co nejlépe naplněn smysl Zákona 361/2000. Takto k bezpečnosti a plynulosti silnčního provozu přispívám daleko více, než tupým, ovčím držením se formulace o pravém jízdním pruhu, jejíž porušením nastává pouze formální, nikoli však materiální aspekt přestupku (bezpečným přejetím do levého pruhu a zpět, pokud je tento zcela volný, nijak bezpečnost neomezím a plynulost zvýším) . Obávám se, že Vaše vnímání bezpečnosti provozu odpovídá současnému většinovému standardu, tedy bezmyšlenkovitému dodržování i nesmyslných nařízení za každou cenu jen proto, že jsou napsána od panstva a tak se holt musí. Zkušenost uplynulých 40 let za volanty a řidítky (bez nehody) mne naučila chápat věci rozumem, ne striktní formulací předpisů.

    joker

    To ne, ale hodnekrát se mi stalo, že takovýto mesiáš vjede do levého klidně před čumák autu které v něm předjíždí. A za dalsí – připojovací pruhy bývají dost dlouhé na to, aby auto které se pripojuje na dálnici srovnalo rychlost a plynule se pripojilo….To že se tak často nedeje a lidi jsou schopni na konci pripojovacího pruhu zastavit je vec druhá. Pokud tak činíte pouze za předpokladu že opravdu nikoho neomezíte, budiž. Nicméně v principu je to špatně.

    Kadel

    Samozřejmě, že předpokládám situaci, kdy přejetím do levého proudu nikoho neomezím, ani neohrozím.Dle Vaší úvahy by se totiž úvaha o maximalizaci bezpečnosti krutě obrátila 🙂 a to je jistě špatně. Rovněž souhlasím, že z hlediska formálního znění aktuálních předpisů to není správně. Nicméně, ještě tuhle situaci komplikovat zákazem přejetí z pruhu do pruhu mi přijde hloupé a bezpečnost, naopak, snižující. Každý ať si přejíždí, jak potřebuje či uzná za správné – ale na druhé straně každý řidič by měl být soudný, chápat možné následky svého chování a předvídat – a regulace by mělo být co nejméně. Dám příklad odjinud – spuštění tunelu Blanka mi velmi pomohlo a jezdím jím několikrát denně. Už několikrát jsem viděl docela nehezké situace prudkého brždění za zadkem jiného auta. Proč? Protože prakticky celý tunel je měřeným úsekem a vystresovaní řidiči celou cestu jedou s očima přilepenýma na tachometru … místo toho, aby koukali kolem sebe.

    Pavel

    Jednoznačně souhlasím s Kadlem. Ta situace má ještě jednu možnost: v pravém pruhu jede více vozidel za sebou a připojující se vozidlo musí na konci připojujícího pruhu výrazně zpomalit až zastavit, kde je potom bezpečnost, když pak musí najíždět na dálnici skoro z nuly? Taky pokud je v levém pruhu volno přejíždím v zájmu bezpečného najetí vozidla z připojovacího pruhu. Ale to musím zdůraznit – přejíždím JEN JE-LI VLEVO VOLNO! Argumentovat tím, že nějaký „mesiáš“ přejíždí vlevo (aby umožnil najetí z připojovacího pruhu) ikdyž tam není volno je stejně nesmyslné jako počínání takového „mesiáše“.
    Ta situace má ještě jedno řešení – pokud jsem součástí delší kolony v pravém jízdním pruhu a vlevo není volno, pak mírným zpomalením umožním připojujícímu se vozidlu se plynule zařadit. Obávám se však, že by zde oponent argumentoval bezdůvodně pomalou jízdou 🙁

    Pavel

    Ještě k původní odpovědi JUDr. Berana – samozřejmě že připojovací pruh přednost nemá. Nicméně řidiči se mimo jiné mají chovat ohleduplně, a vo tom to je! Budeme snad pranýřovat i dnes už častý jev na dvouproudých silnicích, kdy řidiči dávají přednost prottijedoucímu vozidlu odbočujícímu vlevo, aby nemalá kolona stojící za tímto odbočujícím mohla jet dál rovně?

    Kadel

    Kadel ,Kadel, s tím fekálem bych nechal jezdit tebe.
    To nevíš, že na dálnici mimo obec NESMÍŠ použít k jízdě levý jízdní pruh? A tím, že do toho levého uhneš a jedeš v něm,když pouštíš auto z připojovacího pruhu,porušuješ Pravidla provozu na PK /zák. 361/200Sb/
    Gotto

    Kadel

    Kristepane, co je to za řidiče, tento Kadel. Kašlu na předpisy, jezdím jak JÁ uznám za vhodné a jestli je to dle MĚ bezpečné. Přece nebudu dodržovat nějaké předpisy, já jsem Kadel a kdo je víc.
    Červená na semaforu? Přece nebudu zdržovat ty za mnou, když zleva ani zprava nic nejde. Chodec na přechodu? Přece nebudu brzdit, co kdyby do mě ten za mnou narazil. Chodec je jen jeden a my jsme v autě tři, takže bychom mohli být všichni po smrti po tom nárazu…. Blíží se vlak? Nebudu přece zdržovat, to ještě stihnu přejet, atd, atd, atd…………..

    Kadel

    Kristepane, co je to za řidiče, tento Kadel. Kašlu na předpisy, jezdím jak JÁ uznám za vhodné a jestli je to dle MĚ bezpečné. Přece nebudu dodržovat nějaké předpisy, já jsem Kadel a kdo je víc.
    Červená na semaforu? Přece nebudu zdržovat ty za mnou, když zleva ani zprava nic nejde. Chodec na přechodu? Přece nebudu brzdit, co kdyby do mě ten za mnou narazil. Chodec je jen jeden a my jsme v autě tři, takže bychom mohli být všichni po smrti po tom nárazu…. Blíží se vlak? Nebudu přece zdržovat, to ještě stihnu přejet, atd, atd, atd…………..

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist