Původní dotaz: na nedávno postavené

Původní dotaz: Dobrý den, na nedávno postavené dálnici D1 na průtahu Ostravou byla na počátku standartní rychlost 130km/h. Před cca půl rokem byla snížena na 110km/h z dodatkovou tabulkou OCHRANA OVZDUŠÍ (v právní poradně jste říkal, že tento důvod je nepřípustný) a nedlouho na to se objevily konstrukční vady na dálničních mostech, způsobeny špatným postupem stavby. Na každém z nich (celkem 3) byla rychlost snížená na 60km/h, což je naprosto nesmyslné, jelikož lze celkem bezpečně jezdit i mnohem větší rychlostí. Nyní si toho někdo všimnul a pochopil, že je to přehnané, takže byla pod tuto šedesátku umístěná tabulka, že to platí pouze pro vozy nad 6t, avšak hned při nájezdu na dálnici je značka omezující rychlost na 100km/h bez jakékoli dodatkové tabulky. Mám tedy 2 dotazy 1) Je tato 100km/h (mimo mosty) přípustná, když na bezpečnost ani plynulost by to nemělo mít vliv a jiný důvod zákon nepřipouští? Navíc důvod hluku by se asi těžko dal akceptovat, jelikož v jednom úseku vedle dálnice je vlakové nádraží, kde často dost hlučně zastavují vlaky. A tabulka, která říkala, že se jedná o ochranu ovzduší už tam taky není. Co vy na to? 2) Jak je to pro auta do 6t na mostech? Platí pro ně ta 100km/h i nadále, když omezení na 60km/h platí pouze pro vozy těžší 6t a ostatních se vůbec netýká, tudíž ani nic nemění? Nebo ta 60km/h stanovená pro vozy nad 6t ruší dosavadní rychlostní limit 100km/h pro všechny bez ohledu na hmotnost s tím, že pro vozidla nad 6 tun platí místní úprava tedy 60km/h a pro ostatní platí obecná úprava, tj. pro vozy do 3,5t limit 130Km/h vozy o hmotnosti 3,5-6t (kromě autobusů) 80km/h? Děkuji Honza Vaše odpověď: 1) Obecně přípustná je. Co se ochrany ovzduší týče, tak tam jen upřesním, že z tohoto důvodu nelze měřit rychlost, nikoli že by z tohoto důvodu nešlo tu rychlost snížit. 2) Nejdřív je ta 60ka nebo ta 100ka? REAKCE:1)Znamená to, že tedy v tomto místě nesmí měřit nikdo a nikdy? K tomu mě napadá jeden judikát NSS č.j. 1 As 59/2006 – 61 ze dne 27.6.2007, který se zabýval překročením rychlosti mimo obec o 28km/h. Tehdy řidič nesouhlasil, že se jedná o přestupek, avšak soud řekl: „Výklad předkládaný žalobcem by znamenal, že zákonodárcem stanovená maximální rychlost při jízdě mimo obec na 90 km/hod by byla právně nevynutitelná, avšak k takovému výkladu nelze dospět ani jazykovým, systematickým, ani teleologickým výkladem předmětných ustanovení.“ Je možné, aby policie a úřady tuto pasáž používaly na svou obranu i když se jednalo o trochu něco jiného? A jak lze toto snížení chápat? Jako jiný důležitý veřejný zájem vy smyslu zákona 361/2000Sb. §78 odst.(2) nebo jak jinak? 2) Nejdříve je 100 a pak postupně 80 (pro vozy nad 6t) a poté 60 (pro vozy nad 6t) a za mostem opět 100. Děkuji

Odpověď

ad 1) Spoléhat se nutně na NSS samozřejmě nejde, nicméně různé senáty to rozhodují různým způsobem, takže ano, je možné, že na to spoléhají.

ad 2) Vyhl. 30/2001 Sb. k tomu stanoví:

"Nejvyšší dovolená rychlost" (č. B 20a), která zakazuje řidiči překročit rychlost v kilometrech za hodinu vyjádřenou číslem na značce; značka ukončuje platnost předcházející značky č. B 20a s jiným údajem na značce."

Z jazykového výkladu by tedy bylo lze dovodit, že pro auta do 6t už omezení na 100 km/h neplatí. Je ale otázka, jestli by to soud neposoudil tak, že se toto zrušení původního omezení nevztahuje jen na auta nad 6t, tj. že to tu stovku pro osobní auta neruší. Těžko říct, hájit se to dá z obou stran.

27.8.2012 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist