Přednost v jednosměrném zúžení
Dobrý den, pane doktore. Můj dotaz se týká situace při objíždění překážky, toho, kdo má přednost. Možná jsem špatně hledal (četl jsem pouze: http://business.center.cz/business/pravo/zakony/silnicni-provoz/cast1h2d3.aspx), ale podle mne zákon neřeší následující situaci. U nás v obci budují kanalizaci. Je uzavřen jeden ze směrů...
Dobrý den, ano, značka s červenou a bílou šipkou značící, který směr má přednost, byla přítomna, přes pracovní den a někdy i o víkend (řekněme 7-18 hodin) provoz střídavě řídili zaměstnanci stavební firmy. Takže k popisovaným situacím docházelo večer či o víkendu, pokud se nepracovalo. Ale v tom přeci jádro mé otázky vůbec nebylo! Jádrem byl popis situace, kdy ze směru, na jehož straně byla překážka a červená šipka, v podstatě nebylo možné vjet do zúženého prostoru, protože nebylo dostatečně daleko vidět do směru s předností. V podstatě jediným „čistým“ řešením by bylo vyslat spolujezdce s mobilem daleko za zúžené místo, aby zavolal, až by nic nejelo a řidič mohl vjet do uzávěry. Protože jinak docházelo k situacím, kdy za sebou vozidlo ve směru s červenou šipkou mělo 30-40 metrů jízdy zúženým úsekem a zbývalo mu posledních 10-20 metrů a ze směru s bílou šipkou se objevilo vozidlo. Zdravý rozum říká, že vynucovat si přednost v takové situaci je hloupost, lepší je přibrzdit a počkat, než vozidlo bez přednosti dokončí průjezd zúženým úsekem, podle zákona to ale vypadá, že by řidič ze směru bez přednosti měl couvat oněch 30-40 metrů zpět. Ovšem zákon je podle mne koncipován pro úseky o délce jednotek metrů, ne desítky metrů dlouhou uzávěru poloviny ulice. Vlastně by se to celé mohlo proměnit v absurdní drama, protože by takto řidič ze směru s červenou šipkou mohl vjíždět a couvat prakticky donekonečna, vysvobodili by jej teprve stavební dělníci, kteří by opět začali na obou koncích regulovat dopravu 🙂