Pravidlo střídavého řazení
Dobrý den, dnes jsem měl DN při „zipování“ kolizí s řidičem v průběžném pruhu. Všechny podmínky ZIPu byly splněny, podle dopravní policie je však pravidlo § 12 odst. 5) věty druhé zákona č. 361/2000 Sb. (Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu…)...
S tím, že pravidlo zipu je nevymahatelné, už jsem se taky setkal. A když se pořádně zamyslíte nad tím, jak je to v zákoně napsáno, pak se skutečně dá dovodit, že policajt měl pravdu:
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy,
neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí;
přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči
vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu
přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla
jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po
jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají
v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v
levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
Já sice chápu, že chtěl zákonodárce zavést pravidlo zipu (takový je zřejmě smysl té novely, co tento odstavec upravila), ale slovo umožní skutečně podle mě nenárokuje vymáhání pravidla zipu.
Pokud by u ZIPu mělo platit pravidlo „Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí“, šlo by o logický nesmysl: podle § 2 písm. m) citovaného zákona „nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo“. V situacích, kdy přichází v úvahu pravidlo ZIPu, by se tedy každý řidič z neprůběžného pruhu musel přesvědčit, že svým zařazením nebude překážet. Jinými slovy: zastavit vozidlo, rozhlédnout se, počkat až nebude překážet, teprve pak se rozjet… To by nebyl ZIP, ale chaos!
Podobná situace je:
§ 25(6) Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky.
Zde je však formulace „musí umožnit“, tedy jasná povinnost. Nic méně si myslím, že i tak je za případnou nehodu odpovědný řidič autobusu, který nesmí ohrozit.