Povinnost neomezit
Dobrý den, pane doktore, podle zákona se asi nesmí vjet do křižovatky a na železniční přejezd, jestliže dopravní situace nedovoluje pokračovat v jízdě za křižovatkou a za železničním přejezdem, takže by řidič byl nucen zastavit v křižovatce a na železničním přejezdu. Ale zákon se...
Někerý chodci si myslej, že jim řidič přechod zablokovat nemuže. Anebo druhá možnost – vědí, že jim řidič díky nedokonalosti zákona přechod zablokovat muže, a to beztrestně, ale hledaj v tom to, čemu se řiká vohleduplnost a co teda podle nich někerejm řidičům chybí. Takže se zkrátka často narazí na takovýho chodce, kerej razí vohleduplnost řidiče k chodcovi – samozřejmě jenom tehdy, kdy to vyhovuje jemu – no a na nejbližší světelný křižovatce hurá na červenýho panáčka na druhou stranu… Co na tom, že auto má zelenou a musí čekat, nebo brzdit?
Existuje zákaz zastavit vozidlo v křižovatce (až na výjimky), ale ne na přechodu. To proto, že je to často nutné. Typicky na přechodu přes vedleší těsně před křižovatkou, kde jedině z přechodu je výhled do křižovatky při dávání přednosti.
Povinnost neomezit chodce na přechodu nemá výjimku při zastavení vozidla. Ale výslovně se týká jen chodců, kteří (právě) přechází, nebo zjevně hodlají přecházet. Ty omezit nelze, ani jízdou, ani zastavením vozidla. Ale lze omezit všechny ostatní, kteří by do těch dvou kategorií spadli až po zastavení vozidla na přechodu. Např.: příjdou později; předtím nehodlali, ale později hodlat začali; otočili se na přechodu a jdou zpět atd.