Potřeboval bych vyřešit spor mezi mnou

Zdravím,potřeboval bych vyřešit spor mezi mnou a jedním známým. On zastává názor, že auto, které pojede z kopce se zařazenou rychlostí, zastaví při nečekaném brzdění rychleji než auto, u kterého je rychlost vyřazena. Jako příklad jsme brali vozidlo jedoucí z kopce rychlostí 100 km/h na pátý převodový stupeň (nejspíš nepodstatné, ale je to součástí sporu :-). Já zastávám názor, že zařazená rychlost nemá na délku brzdné dráhy vliv. Jak to tedy doopravdy je?Předem děkuji za odpověď

Odpověď

Fyzika je na straně vašeho známého. V případě jízdy se zařazenou rychlostí pomůže brzdný moment pohonné soustavy: auto díky němu začne zpomalovat už v době, kdy řidič teprve sundává nohu z plynu, přesunuje ji na brzdový pedál a začíná brzdit. (Chtělo by to ale nižší stupeň než pátý, ten už moc „nebrzdí“...)Kdyby řidič druhého auta měl nohu připravenou na brzdě (nějak přece rychlost kontrolovat musí a plynem to asi nebude, když jede na neutrál), by výše řečené samozřejmě neplatilo – v takovém případě bychom však sotva mohli mluvit o „nečekaném“ brzdění.Tak jako tak je lépe sjíždět kopce se zařazenou rychlostí. I když zrovna nepotřebujete brzdit naplno, vnitřní tření hnací soustavy pomáhá brzdám šetřit síly: při sjíždění třeba táhlých klesání v Alpách se silně zahřívají i účinné brzdy moderních osobních aut. O dvacet let starých náklaďácích raději nemluvě.

30.5.2008 7:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist