autoweb.cz > Autoporadna > Právní poradna > Potřeboval bych ujasnit v tuzemské nákladní
Potřeboval bych ujasnit v tuzemské nákladní
Dobrý den, potřeboval bych ujasnit v tuzemské nákladní přepravě (konkrétně vozidla nad 6000t), otázku dení doby výkonu, jízda…atd. Je pravda že může být denní doba výkonu max. hodin? v tom max. doba jízdy 9hodin, a bezpečnostní přestávky 45, nebo rozdělené po 15 min. A počítá se nakládka a vykládka do doby jízdy (řízení) nebo do doby výkonu.Díky a jsem s pozdravem
Odpověď
§ 3Pracovní doba a doba odpočinku (1) Zaměstnavatel je povinen pracovní dobu člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu rozvrhnout tak, aby denní doba řízení činila nejvýše 9 hodin. Doba řízení může být dvakrát v týdnu prodloužena na 10 hodin. Celková doba řízení nesmí překročit 90 hodin v období 2 po sobě následujících týdnů. Za dobu řízení se považuje doba vlastního řízení včetně přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. (2) Doba řízení stanovená v odstavci 1 může být prodloužena v nezbytném rozsahu za účelem dojetí do vhodného místa k zajištění bezpečného vystoupení osob nebo vyložení nákladu. Důvody prodloužení stanovené doby řízení je řidič povinen uvést v záznamu o době řízení vozidla a bezpečnostních přestávkách. 12) (3) Člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu musí míta) nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nejméně 11 hodin a b) nepřetržitý odpočinek v týdnu nejméně 45 hodin. (4) Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami může býta) zkrácen až na 9 hodin po sobě jdoucích nejvýše třikrát v týdnu za podmínky, že v následujícím týdnu bude prodloužen o dobu předchozího zkrácení, b) rozdělen na 2 nebo 3 části ve dnech, v nichž není zkrácen podle písmena a), přičemž musí jedna část činit nejméně 8 hodin a nepřetržitý odpočinek musí být prodloužen z 11 hodin na nejméně 12 hodin. (5) Zaměstnavatel je oprávněn nepřetržitý odpočinek v týdnu zkrátit až naa) 36 hodin, je-li čerpán v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště, b) 24 hodin, je-li čerpán mimo tato místa. (6) Doba zkrácení nepřetržitého odpočinku v týdnu musí být nahrazena nejpozději do 3 týdnů od uplynutí týdne, v němž byla doba nepřetržitého odpočinku zkrácena. Doba nepřetržitého odpočinku poskytovaná jako náhrada za zkrácený odpočinek musí navazovat na odpočinek v délce nejméně 8 hodin, a pokud o to řidič požádá, musí mu být poskytnuta v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště řidiče. (7) Je-li ve vozidle více než 1 řidič, musí mít každý z nich nepřetržitý odpočineka) mezi dvěma směnami nejméně 8 hodin po sobě jdoucích během 30 hodin, b) v týdnu alespoň 45 hodin po sobě jdoucích, přičemž tato doba může být zkrácena až na 36 hodin, je-li čerpána v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště řidiče, a až na 24 hodin, je-li čerpána mimo tato místa. § 4Bezpečnostní přestávky Doba řízení musí být po uplynutí 4,5 hodiny přerušena bezpečnostní přestávkou 13) v trvání nejméně 45 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení.§ 2Základní pojmy Pro účely tohoto zákona se rozumía) členem osádky nákladního automobilu nebo autobusu řidič, pomocník řidiče a průvodčí v silniční dopravě, b) pracovní dobou člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu doba řízení vozidla, nakládka a vykládka, kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování do autobusu nebo vystupování z autobusu, čištění a prohlídka vozidla, sledování nakládky a vykládky, práce, kterou se zajišťuje bezpečnost vozidla, nákladu nebo cestujících, technická údržba vozidla a administrativní práce spojené s řízením vozidla,