autoweb.cz > Autoporadna > Právní poradna > Pane doktore. mám dotazy týkající
Pane doktore. mám dotazy týkající
Dobrý den, pane doktore. Mám dotazy týkající se opravy vozidla v autorizovaném servisu, do kterého mě poslala pojišťovna, jejíž klient do mého vozu zezadu narazil. Pominu-li skutečnost, že jsem musela podepsat závazek, že zaplatím opravu sama, pokud tak neučiní pojišťovna (bez toho by vozidlo do opravy vůbec nepřijali, ačkoliv jsou „autorizovaní“), že si musím v hotovosti zaplatit náhradní vozidlo a teprve potom částku vymáhat po pojišťovně, a že oprava na první pohled celkem banální škody se záhadně protahuje již na dva týdny (aniž by mě někdo informoval, proč – o částce, kterou budu muset zaplatit za náhradní auto, bez nějž se neobejdu, ani nemluvím), zajímalo by mě, jak to je s poškozenými díly a jak mám vůbec možnost zjistit, zda servis opravdu vyměnil to, co bylo poškozené (respektive zda to, co za poškozené označil, skutečně poškozené bylo). Ale hlavně – ráda bych tyto poškozené díly viděla, respektive bych je chtěla vrátit. Potřebuji vědět, zda na to mám právní nárok, a pokud ano, jaký zákon a paragraf to upravuje. Nebo jsem o to měla výslovně požádat předem, a pokud jsem tak neučinila, tak opravce k tomu nic nezavazuje? Potěšila mě dříve uvedená reakce jiné klientky a její odvolání na rozhodnutí ÚS sp.zn.II 2221/07, protože něco podobného na mě v servisu taky zkoušeli – že prý moje auto je již staré (je staré 5 let!) a že tedy si určitě budu muset doplatit vyměněné díly, protože se jejich výměnou moje auto zhodnotí. Proto mě celkem enormně zajímá, jak můžu zjistit a ohlídat, že to, co bude vyměněno, bylo opravdu vyměněno účelně, případně jak se můžu bránit proti pojišťovně, kdyby zpochybnila své předchozí tvrzení a požadovala po mně spoluúčast. Podotýkám, že se jedná o jednu z pojišťoven, která se považuje za nejlepší v zemi, ale od začátku nejsem s řešením celého (zkraje opravdu banálního) problému ani trochu spokojená. A co se týče nehody, jednalo se o náraz zezadu, řidič svoji vinu uznal, plnění z jeho pojistky se nijak nebrání a o nehodě existuje písemný záznam – tedy zde skutečně nenacházím jediný důvod k mojí spoluúčasti. Děkuji moc za odpověď na obě otázky.
Odpověď
Např. znaleckým posudkem.
Ty díly jsou Vaše a máte právo na jejich vrácení. Dohodněte si to ale včas dopředu.
Co se výměny jednotlivých dílů týče, je nutné se dohodnout jasně s likvidátorem, tzn. jít s ním na prohlídku a zkontrolovat si, co uznal za vhodné na výměnu a co ne. Pak následně a přesně podle toho zadat servisu opravu s výslovným písemným příkazem a závazkem servisu že se nesmí odchýlit bez Vašeho předchozího souhlasu od zadání likvidátora. Pokud by to udělali, šlo by to pak za nimi, včetně nákladů na odstranění takových nevyžádaných víceprací.