Nárok na pojistné plnění ve specifickém případě II

Dobrý den pane doktore. Rád bych se Vás dotázal na Váš odborný názor ohledně nároku na pojistné plnění z běžného havarijního pojištění či povinného ručení. Velké specifikum je však místo případné nehody. Konkrétně se jedná o havárii na pro veřejnost otevírané Severní smyčce okruhu Nürburgring v Německu. Která by dle německých předpisů měla mít status dálnice s neomezenou rychlostí – pro jízdy veřejnosti, (pokud jsou moje informace správné), nicméně se stále de facto jedná o závodní okruh a jízdu po něm. Názory na úspěšnost nároků z běžných pojistných smluv v případě poškození vlastního vozu, cizího vozu, či svodidel, popř. jiného majetku se různí jak u zástupců pojišťoven, tak i u právníků, přičemž argumentace pro i proti má jasný racionální základ. Vzhledem k Vaší dopravní specializaci by mě zajímal právě Váš názor. Děkuji za odpověď.

Abych se k tomu mohl vyjádřit, musel bych znát i) podmínky příslušné pojistné smlouvy na havarijní pojištění a ii) charakter dané komunikace. Jak zní ta Vaše výluka v pojistných podmínkách?

Odpověď: JUDr. Tomáš Beran

Dobrý den, výluka je pro příklad v pojistných podmínkách mé pojišťovny tato:

„při jízdě na uzavřených okruzích; za uzavřený okruh je považována účelová komunikace, která není veřejně přístupná a není na ní povinnost dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích“

Jde právě o zvláštní situaci, kdy se de facto jedná o okruh, který je přístupný v určité době veřejnosti, po zaplacení u turniketů, není tedy přístupný volně a stále jako běžná silnice, ale v rámci těchto otevřených jízd pro veřejnost zde platí německá úprava jízdy po pozemních komunikacích, – má to být v tomto ohledu bráno jako dálnice s neomezenou rychlostí. Pro tyto jízdy zde platí i možnost vjezdu jen vozidel s registrační značkou, předjíždění jen z leva, možnost vjezdu vozidel jen dosahujících minimální rychlosti nutné pro dálnici, atp. V těchto dnech zde občas jezdí i vyhlídkové autobusy s turisty…. Nicméně je to charakterem ve skutečnosti závodní okruh a úměrně tomu se v realitě zde tak jezdí, což popřít nelze. Tato komunikace je tedy zjevně „účelová“, veřejně přístupná je do určité míry – obecně ne, ale v rámci těchto jízd ano, a pravidla jízdy po pozemních komunikacích zde oficiálně platí. Druhá strana mince je to, že ta pravidla co zde platí, jsou úměrná faktickému účelovému a možnému užití závodního „okruhu“ veřejnosti za úplatu… Děkuji za názor.

Odpověď

Pokud se dívám na tu definici, pak se musím ptát, zda:

 

-          v rozhodné době byla komunikace veřejně přístupná a

-          byla na ní povinnost dodržovat pravidla silničního provozu.

 

Byly obě shora uvedené podmínky splněny? Existuje nějaký oficiální materiál, který by popisoval charakter té komunikace, ze kterého by se dalo vyjít?

12.7.2014 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist