autoweb.cz > Autoporadna > Ostatní dotazy > Mám možná hloupý dotaz, ale sebelepší
Mám možná hloupý dotaz, ale sebelepší
Mám možná hloupý dotaz, ale sebelepší motoristický fanoušek mi nedokázal odpovědět. Zajímalo by mě jaký má celkový dopad na motor (průběh točivého momentu, výkonu a celkově všeho co vás napadne) uspořádání válců. Proč tu máme řadové uspořádání, vidlicové nebo boxer, kde běží písty protichůdně. Je to vše jen tak nebo i uspořádání má nějaké své výhody a nevýhody? popřípadě jaké?
Odpověď
Konstrukce motorů vychází nejen z náročných výpočtů těch nejlepších techniků, ale také z tradice. Proto pod kapotou Subaru nebo Porsche najdeme boxery, které mají i své nevýhody. Ale jejich přednost je jasná - velmi nízko položené těžiště, což s sebou nese lepší ovladatelnost.Řadové šestiválce BMW mají také tradici a jejich výhodou je především kultivovaný chod a ochota jít do otáček. Nevýhodou je zejména velká délka stavby.Vidlicové motory, hlavně šesti a osmiválce mají výhodu v relativně kompaktních rozměrech.Průběh točivého momentu a výkon celkově je však velmi komplexní záležitostí. Pokud použijete lehké materiály, krátký zdvih pístu a důsledné programování řídící jednotky, můžete přimět vidlicový osmiválec pracovat v 9000 ot./min., jak to dokáže Ferrari F430. Vedle toho třeba klasický americký osmiválec s dlouhým zdvihem, robustní konstrukcí a jinak naladěnou řídící jednotkou bude mít vrchol točivého momentu ve volnoběžných otáčkách a přes 5000 ot./min. se mu chtít moc nebude. Proto nezáleží ani tak na uspořádání válců jako na materiálech, z jakých je motor postaven a zejména na jeho naladění.