Mám možná hloupý dotaz, ale sebelepší

Mám možná hloupý dotaz, ale sebelepší motoristický fanoušek mi nedokázal odpovědět. Zajímalo by mě jaký má celkový dopad na motor (průběh točivého momentu, výkonu a celkově všeho co vás napadne) uspořádání válců. Proč tu máme řadové uspořádání, vidlicové nebo boxer, kde běží písty protichůdně. Je to vše jen tak nebo i uspořádání má nějaké své výhody a nevýhody? popřípadě jaké?

Odpověď

Konstrukce motorů vychází nejen z náročných výpočtů těch nejlepších techniků, ale také z tradice. Proto pod kapotou Subaru nebo Porsche najdeme boxery, které mají i své nevýhody. Ale jejich přednost je jasná - velmi nízko položené těžiště, což s sebou nese lepší ovladatelnost.Řadové šestiválce BMW mají také tradici a jejich výhodou je především kultivovaný chod a ochota jít do otáček. Nevýhodou je zejména velká délka stavby.Vidlicové motory, hlavně šesti a osmiválce mají výhodu v relativně kompaktních rozměrech.Průběh točivého momentu a výkon celkově je však velmi komplexní záležitostí. Pokud použijete lehké materiály, krátký zdvih pístu a důsledné programování řídící jednotky, můžete přimět vidlicový osmiválec pracovat v 9000 ot./min., jak to dokáže Ferrari F430. Vedle toho třeba klasický americký osmiválec s dlouhým zdvihem, robustní konstrukcí a jinak naladěnou řídící jednotkou bude mít vrchol točivého momentu ve volnoběžných otáčkách a přes 5000 ot./min. se mu chtít moc nebude. Proto nezáleží ani tak na uspořádání válců jako na materiálech, z jakých je motor postaven a zejména na jeho naladění.

15.9.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist