autoweb.cz > Autoporadna > Ostatní dotazy > Má otázka je technického rázu: většina
Má otázka je technického rázu: většina
Dobrý den.Má otázka je technického rázu: většina automobilek přiděluje svým lépe motorizovaným automobilům přinejmenším dvě koncovky výfuku. Přemýšlel jsem o nutnosti mít více výfuků, vždyť třeba takové EVO si vystačí s jednou, to nemluvím o velkým motorech tahačů a pod… Proč se tedy vyrábějí automobily s více koncovkami? Jde jen o marketingový tah, něco jako falešné výdechy a pod.?
Odpověď
Obecně platí, že jedna řada válců rovná se jeden výfuk. Všimněte si, že právě Lancer EVO má řadový čtyřválec, tak si vystačí s jedním, i když pořádným výfukovým otvorem. U staršího Mitsubishi EVO totiž nejde o estetiku, ale čistě o funkci v co možná nejjednodušším balení. To samé platí třeba pro BMW 530i, které si také vystačí s jednou trubkou. Nové EVO X už ale bohužel podlehlo módní vlně dvou výfuků. Naproti tomu vidlicové motory, třeba v Audi nebo v Mercedesech používají oddělené svody a dvě trubky. Nejen, že to funguje, ale vypadá to i přitažlivě. Něco jiného jsou dva výfuky na řadové šestce BMW 335i, zde jsou spíš jen kvůli designu a odlišení silnější verze od obyčejných trojek, podobně jako se u výkonnějších motorizací často používají ty "výdechy" na kapotě. Ne vždy ale platí, že vidlicový motor nutně potřebuje dvě koncovky. Právě BMW 545i s osmiválcem nemuselo do světa křičet, jak je sportovní a proto si vystačí jen s jedním zakončením.Koncovky ale nejsou to nejdůležitěšjí. To, co určuje správné vlastnosti výfuku, jsou svody hned za motorem a první metr trubky. Pak už je celkem jedno, kudy tu rouru povedete. Dnes už se proto setkáte s auty, která mají koncový díl složitě rozpletený jen pro to, aby to bylo esteticky přitažlivější než nudná jednoduchá koncovka konkurence.