Dobrý denzajímalo by mě, co je

Dobrý denZajímalo by mě, co je to víceprvková zadní náprava a jak funguje.

Odpověď

Víceprvková náprava je druh zcela nezávislého zavěšení. (O nezávislém zavěšení mluvíme tehdy, když levé a pravé kolo nejsou žádným způsobem mechanicky propojené, tzn. propružení jednoho kola neovlivňuje polohu kola druhého.) Existuje mnoho různých variant, ale nejčastěji se setkáte se čtyřmi rameny. Na první pohled se takové zavěšení podobá lichoběžníkovému – u toho jsou ale horní a spodní ramena tvořena vždy jedním kusem, kdežto u multi-linku jsou ramínka oddělená.Díky množství různých kloubů dokáže multi-link udržet ideální postavení kola vůči vozovce, i když pérování propruží téměř nadoraz nebo je auto silně nakloněno vlivem rychlého průjezdu zatáčkou. Spousta pohyblivých bodů také konstruktérům umožňuje přesně definovat, jak se bude geometrie zavěšení měnit působením fyzikálních sil. Multi-link nabízí nejpřesnější vedení kola za všech okolností, ale jeho nevýhodou je náročnost na zástavbový prostor a vysoké výrobní náklady. Proto se s ním nejčastěji setkáte u dražších aut.Kromě toho existuje ještě víceprvkový systém, odvozený od tradičního zavěšení vlečenými rameny. Říká se mu Control Blade, podle dodatečného vodicího ramena, a poprvé ho použil Ford na první generaci Focusu. Dnes tohle řešení používá také Volkswagen u modelu Golf a všechny z něj odvozené koncernové vozy.Pozn: tento obrázek je umístěn na serveru www.carbibles.com

22.2.2008 7:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist