autoweb.cz > Autoporadna > Ostatní dotazy > Dobrý densice už je po sezóně
Dobrý densice už je po sezóně
Dobrý denSice už je po sezóně veřejných jízd na okruhu, ale měl bych otázku týkající se právě jízdy s běžným sériovým vozem na okruhu.Naposledy, když jsem se byl projet se svým autem na okruhu, auto dostalo trochu řekněme za uši… Brzdová kapalina probublala, destičky připálené a kotouče vyboulené… Jak se tedy správně projet nebo alespoň minimalizovat dopad i s obyčejným autem bez upravených brzd, neodlehčeným o desítky nebo stovky kilo na okruhu, abych si to užil, vyzkoušel si co auto dovede, ale nemusel ho kvůli tomu dávat komplet do servisu a po cestě z okruhu se nebál, že někde nedobrzdím?Díky za odpověd
Odpověď
Sériové obyčejné auto není na tak velkou zátěž stavěné, to je snad každému jasné, ale při dodržování některých zásad se dá i s úplně obyčejným autem užít na okruhu dost legrace, aniž by to mělo fatální důsledky na jeho životnost.Předně je potřeba upravit tlak v pneumatikách. Doporučuje se tlak lehce snížit, protože vlivem silného ohřátí pneumatik v nich tlak vzroste během několika málo kol.K brzdám se musí přistupovat opatrně a budete se muset smířit s tím, že nemůžete volit brzdný bod na poslední chvíli. Soustřeďte se spíš na precizní stopu a před ostrou zatáčkou brzděte například třikrát intenzivně s malou prodlevou, aby se brzdy stačily aspoň trochu ochladit.Důležité je dbát i o teplotu provozních náplní jako je chladící kapalina a olej, proto nikdy nejezděte více jak dvě ostrá kola po sobě. Každé třetí kolo, pokud se bavíme například o okruhu v Mostě či Brně, zvolněte a nechte motor pracovat jen v částečné zátěži a na nižší otáčky.Pokud budete dodržovat tyto zásady, můžete na okruh jezdit i s obyčejným autem. Jestli ale chcete na okruhu bláznit do roztrhání těla, bude potřeba investovat nejen do brzdové soustavy, ale i do soustavy chladící. A to už je lepší koupit si speciálně nějaké staré auto a na okruhy ho postavit.