Dobrý den pane Žáku, měl bych

Dobrý den pane Žáku, měl bych pro Vás takový spíše teoretický dotaz. Zajímalo by mě, jaké jízdí vlastnosti by měl moderní dieselový motor s výkonem cca 100 kW s kratší převedovkou jako mají benzínová auta. Sám jste tu jendou psal o tom, že dieslové motory a jejich velký točivý moment je utopen v dlouhých převodech. Tak mě napadla tato myšlenka. Je mi jasné, že motor by měl vyšší spotřebu a byla by nutnost častějšího řazení. Jak by si ale vedlo takové vozidlo na sprintu nebo v závodu do vrchu? Děkuji za odpověď a přeji Vaší redakci hezké prožití Vánočních svátků.

Odpověď

Pokud nasadíte na diesel převodovku z auta se srovnatelným benzínovým motorem (příkladem uveďme čtyřválec 2,0 l), budete mít ve výsledku mnohem kratší převody. Váš dieselový motor má maximální otáčky o přibližně 2000 za minutu nižší než benzínový motor. Takže když jedete v případě pětistupňové převodovky na dálnici s benzínovým motorem rychlostí 140 km/h a váš motor v ten moment točí 4000 ot./min., máte ještě k dobru nějakých 2500 otáček za minutu a maximální rychlost je teoreticky někde u 190 až 200 km/h. U dieselu byste už byl ale "na konci", takže by auto víc jak 145 nebo 150 km/h nejelo. Vypadalo by to podobně, jako byste jel s benzínovým autem neustále na trojku nebo čtyřku.

Když ale použijete křivku točivého momentu, který v případě benzínového motoru dosahuje na dejme tomu 180 Nm a v případě dieselu na 300 až 350 Nm, bude diesel mnohem rychleji akcelerovat. Převody totiž budou stejné a točivý moment ze v nich neztratí, takže skutečně poznáte nárůst "výkonu". Na závod do vrchu nebo pro rally by to mohlo být přínosné, protože tam nejde o maximální rychlost, ale spíše o akceleraci a schopnost dosáhnout co nejvyšší rychlosti co nejrychleji.

Pak jsou limitním faktorem podmínky na silnici a trakce. Když budete pouštět přes krátkou převodovku na mokrou silnici 300 Nm, kola trakci ztratí tím spíše, než když je to poloviční porce točivého momentu. Proto je pak potřeba použít lepivé pneumatiky, aby měla taková úprava význam.

U závodních aut to vlastně funguje stejně. Když třeba nesmíte kvůli pravidlům zvětšovat výkon, namontujte do auta kratší převodovku. Výsledný točivý moment přenesený na silnici bude vyšší a auto bude lépe akcelerovat. Ovšem snížíte tak maximální rychlost, což by vás na okruzích s dlouhými rovinkami mohlo mrzet. U silničních aut se samozřejmě kratší převody projeví vyššími provozními otáčkami, a tím i vyšší spotřebou a hlučností při konstantní jízdě například po dálnici.

21.12.2010 1:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist