Dalibore, na rozdíl od většiny předchozích

Dobrý den, Dalibore, na rozdíl od většiny předchozích tazatelů žádné auto kupovat (zatím) nechci :o) nicméně bych Vás poprosil, zda-li byste mi mohl objasnit význam pojmu „neodpružená hmotnost“ se kterým se v recenzích setkávám stále častěji. Zkrátka o co se jedná, jak se to projevuje atd. Děkuji.

Odpověď

Dobrý den i vám,Pojem "neodpružená hmotnost" lze vysvětlit velmi jednoduše. Jedná se o hmotu, která není spojena s karosérií a tudíž nepruží. Místo toho je spojena s kolem, takže kmitá na nerovnostech spolu s ním stejnou frekvencí. Příkladem věcí, které mají určitou neodpruženou hmotnost, jsou disky kol, pneumatiky, brzdové kotouče nebo bubny a k nim vedoucí příslušenství a také součásti nápravy a vedení kol.Tento pojem zmiňujeme poměrně často z toho důvodu, že se významnou měrou podílí na výsledném jízdním komfortu a schopnosti auta pohlcovat nerovnosti. Schávlně, pokud máte tu možnost, porovnejte dvě stejná auta, jedno ale vybaveno malými plechovými disky a obyčejnými úzkými pneumatikami a pak to samé s velkými těžkými litými disky a širokými pneumatikami typu runflat. Ucítíte ten rozdíl, jak je auto s těžšími koly mnohem neklidnější. Majitelé nových vozů BMW, kteří přezuli na obyčejné zimní pneumatiky bez zesílených bočnic, mi určitě dají zapravdu.Možná si řeknete, že těch pár kilo rozdílu se nemůže projevit, ale je tomu právě naopak. Vedle jízdního komfortu se tím totiž zhoršuje i ovladatelnost. Proto mají závodní auta co možná nejlehčí disky kol a brzdy z kompozitu, čímž uspoří v každém rohu auta čtyři až pět kilogramů. A to je pak opravdu znát.

31.10.2008 7:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist