Chtěl bych se zeptat na vstřikování

Dobrý den, chtěl bych se zeptat na vstřikování paliva do výfuku. Slyšel sem že to mají některý WRC speciály a DTM auta a právě proto jim občas vyšlehne z výfuku plamen. Nevim co je na tom pravdy a jak by to mělo fungovat. Předem děkuju za odpověď.

Odpověď

Je to trochu jinak. Systémy na vstřikování paliva do výfuku sice existují, ale s výkonnými závodními speciály nemají nic společného. Používají je většinou hot-roddeři v americe, kteří chtějí, aby jim z výfuku šlehaly pořádné plameny. Ne nějaké směšné záblesky, jako u závodních aut. Vpodstatě je to takový plamenomet, nic moc bezpečného a na silnici to nepatří, je to skutečně jen show.Závodní auta jsou na tom trochu jinak. Také mají systém, který v běžném autě nenajdete, ale nemá nic společného s palivem. Jmenuje se ALS, což je zkratka Anti-lag System, tedy systému proti prodlevě turbodmychadla. Jezdec v závodním autě si nemůže dovolit čekat, až se mu turbodmychadlo po přeřazení zase znovu roztočí (a u závodních vozů jsou turba velká a tedy mají delší reakční dobu), potřebuje ho roztočené pořád.Princip systému spočívá v elektronice, která v momentě, kdy pilot povolí plyn, změní časování motoru a přidá bohatší směs. Sání zůstává pootevřené, takže do motoru jde palivo i když jezdec na plynu nestojí. Posunuté časování způsobuje, že je směs zapálena až v okamžiku otevření výfukového ventilu, takže exploze se neodehrává ve válci, ale ve výfukovém potrubí mezi válcem a turbodmychadlem. Výsledkem je neustále roztočené turbo, takže když pilot opět přidá, má k dispozici plný výkon.Má to pochopitelně svoje nevýhody: dmychadlo se bleskově ohřeje z nějakých 800 na 1100 stupňů, což pochopitelně snižuje jeho životnost. Prudce vzrůstá také tlak v celém výfukovém systému. A navíc se nedá tak dobře brzdit motorem, protože je prakticky přeplňovaný i ve volnoběžných otáčkách. Všechno tohle vyžaduje speciální materiály a součástky, sériové auto by montáž podobného systému nevydrželo a když, tak jen pár kilometrů...

26.4.2006 5:22

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist