Často mluvíte v recenzích o tom,

Dobrý den.Často mluvíte v recenzích o tom, že v tom a onom autě buď je nebo není nějaká odezva od řízení a že v něm je cítit co se s autem děje skrz volant atd. Skráceně si prostě nedovedu představit( a věřím, že nejsem zdaleka sám), co přesně si pod tím mám představit a jak já sám můžu poznat jaké má které auto řízení, jestli špatné nebo dobré. Chápu, že jsou některé věci, které se špatně vysvětlují, takže jestli třeba máte nějaké doporučení kterými dvěma aspoň trochu lehce sehnatelnými nebo půjčitelnými auty se projet, jedno s vyborným řízením a druhé s děsným, abych sám dokázal rozpoznat rozdíl na základě porovnání těchto dvou aut nebo si prostě udělal představu, jak to má vypadat. Děkuju moc

Odpověď

Velmi zajímavý dotaz, za který vám děkuji. Už jsem se mnohokrát hádal (doslova) s několika lidmi, co se vlastně rozumí tím pojmem "zpětná vazba v řízení".Pokusím se to vysvětlit jednoduše, i když to bez praktického vyzkoušení nebude úplně jednoduché. Jde o to, že v autě, které s vámi "komunikuje", přesně vítem, co se děje s koly, které přenášejí výkon, co se děje s přenášením váhy, odhalíte, kdy přichází ztráta adheze atd.V tomto vynikala stará auta bez posilovačů řízení, která měla volant spojený s koly co nejjednodušší cestou, ale ani některé nové vozy nejsou o tuto vlastnost ochuzena. Příkladem budiž flotila modelů Fordu, Mazdy, BMW nebo Porsche. Už to ale není ta brutální zpětná vazba, kterou vám nabídnou ryzí sporťáky, jako třeba Caterham, Ariel Atom a podobní.Když s vámi auto mluví, přináší to i plus z hlediska bezpečnosti, protože máte v auto mnohem větší důvěru. Včas také odhalíte "problém" a stihnete ubrat. Nedotáčivost se projevuje tak, že se vám volant lehce rozvibruje, začne být zničehož nic lehký a jako by se stačel ještě víc do zatáčky. To signalizuje, že vaše přední kola ztratila kontakt se silnicí a vy se řítíte do toho velkého stromu před vámi.Přetáčivost se projevuje samozřejmě jinak. Cítíte, jak vám volant v rukou těžkne a má tendenci se narovnávat a zatočit proti zatáčce. Pokud bude vaše reakce příliš pomalá a nebudete "půl otáčky" volantem napřed, trefíte zadkem ten veliký bílý patník.Samozřejmě, i nekomunikativní auto hýbe volantem, ale dobré řízení se pozná podle toho, že vám tyto informace posílá do dlaní s předstihem a neustále a také tím, že řízení působí přirozeně a neuměle.Jestli chcete na vlastní kůži porovnat maximálně komunikativní volant s tím naprosto mrtvým, sežeňte někde obyčejnou Felicii bez posilovače a nějaké moderní auto, třeba Peugeot 308 nebo Renault Mégane. Ta nová auta vám neřeknou vůbec nic a jejich volant působí jako leklá ryba. Felicie vám naproti tomu ukáže přesně, jak vypadá nedotáčivý smyk a co to udělá s volantem.Nedivte se nám proto, že máme tak rádi obyčejný Focus. Tohle auto (narozdíl od přímých konkurentů) s řidičem mluví a prostě vás přesvědčí o tom, že řízení z A do B není taková nuda, jak by se mohlo zdát.

10.11.2008 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist