autoweb.cz > Autoporadna > Ostatní dotazy > Blíží se zima a namrzlé silnice,
Blíží se zima a namrzlé silnice,
Blíží se zima a namrzlé silnice, to mě nutí k zamyšlení a oživení teorie i praxe zvládání smyků. Drtivou část svého motoristického života trávím v předokolce s manuálem…takže vyšlápnout spojku a hurá motat volantem. To bych ještě zvládnul, ale občas se mi do rukou dostane auto s automatem a u něho jsem tak trochu v koncích. Proto prosím o radu jak správně zvládnout smyk s automatem. Připomenutí vhodného postupu zvládání smyků i u ostatních pohonů nebude úplně na škodu. Díky
Odpověď
Takový příjemný páteční dotaz... Lepší než hodiny teorie je dvacet vteřin praxe, ale zkusme si objasnit aspoň ty nejzásadnější principy:A) Nejdůležitější je smyku předcházet, takže na kluzkém povrchu provádíme co nejplynulejší pohyby, jako bychom zpomalili film. Dobré je být myšlenkami vteřinu napřed a odhadovat, co se bude dít, než pak hasit nějaký problém.B) U předokolky nedotáčivost vyřešíte nejlépe tím, že rychle vyšlápnete spojku, volant srovnáte a zkusíte znovu zatočit. Můžete si pomoci i ruční brzdou, která vyvolá přetáčivost. Pak dejte kontra a plný plyn. U zadokolky stačí k eliminaci nedotáčivosti více přidat plyn, ale tady opatrně.C) Přetáčivost nastává zpravidla prudkým ubráním plynu uprostřed zatáčky, takže tuto situaci vyřešíme nejlépe opětovným přidáním. Se zadokolkou to chce ale s plynem opatrně, jinak to bude ještě horší. Lepší je vymáčknout spojku a doufat...Čtyřkolky mají na zhoršeném povrchu jasnou výhodu a zpravidla se v mezních situacích chovají stejně jako předokolky - nedotáčí se.Toto nelze brát jako univerzální návod, protože záleží hlavně na vlastnostech vozidla a schopnostech řidiče. Nejlepší bude, když si najdete nějakou prázdnou plochu nebo parkoviště, kde nejsou cizí předměty a budete zkoušet, jak se vaše auto v mezních situacích chová. Lépe se pak připravíte na nepříjemné překvapení. S automatem bývá občas potíž, zejména s nějakým starším, který občas podřadí uprostřed zatáčky. Řidiči silného auta tak přivodí nejednu horkou chvilku.Dalším důležitým bodem je nespoléhat se na pohon všech kol, ESP a ABS. Pokud sněží, lije jako z konve nebo mrzne, jezděte s autem tak, jako by nemělo žádnou pomocnou elektroniku. Pokud totiž přeženete nájezd do zatáčky, nepomůže vám už vůbec nic, snad kromě pána Boha.