Bčko na moto s aut. spojkou

Dobrý den pane doktore,

chci se zeptat, zda na řízení níže popsaného motocyklu mi stačí být držitelem řidičského oprávnění skupiny B, nebo se alespoň úspěšně obhájit v možném správním řízení.
Motorka je starší čínská kopie Hondy SuperCub, ke které jsem se náhodou dostal, prodávala se v ČR např. pod názvem Yuki Smile 100. Konkrétně její parametry:
– zdvihový objem 107ccm
– výkon 3,8kW
– hmotnost 90kg
– rychlosti se řadí nohou 1-N-2-3-4 sekvenčně, ale motorka má automatickou spojku, takže pro možnost přeřazení stačí ubrat plyn. Motorka tedy nemá na řídítkách páku spojky, jen na pravém heftu páku přední brzdy, popíšu proč je to důležité níže. Každopádně by měla spadat podle silničního zákona 361/2000, §80a 1b) do skupiny A1.

V TP má motocykl zapsané manuální řazení. Potud laickým chápáním rozumím, že řídit motorku jen s Bčkem nesmím, protože 361/2000 §81 1d) říká, že „B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou …“ což dle lidského chápání toto nesplňuje, aut. spojka je něco jiného než aut. převodovka.

Jenže, 361/2000, §90 (Odborná způsobilost), bod 2) podle mne říká, že motorka ve skutečnosti je s automatickou převodovkou, tudíž bych ji řídit mohl. Dám ho sem celý, protože zákonodárci měli původně asi něco jiného na mysli, protože hlavně v poslední větě v daném bodě píšou:
„Absolvoval-li žadatel o řidičské oprávnění výcvik a zkoušku z praktické jízdy s motorovým vozidlem vybaveným automatickou převodovkou, obecní úřad obce s rozšířenou působností omezí řidičské oprávnění pro příslušnou skupinu pouze na vozidla s tímto druhem převodovky; toto omezení se však neprovede, jde-li o řidičské oprávnění pro skupinu AM. Vozidlem vybaveným automatickou převodovkou se rozumí vozidlo, ve kterém není pedál spojky, popřípadě u vozidel, k jejichž řízení opravňuje řidičské oprávnění pro skupinu A1, A2 nebo A, ruční páka spojky.“

Jaký je Váš názor?

Díky předem,
váš čtenář

Odpověď

Podle zákona platí, že skupina B opravňuje k řízení motorových vozidel skupiny A1 s automatickou převodovkou.

 

Skupina A1 zahrnuje také následující: lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm

 

Tyto technické parametry splňujete, takže diskuse je jen nad tou převodovkou, ale i tu to splňuje, protože chybí spojka.

25.3.2016 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist