Ahoj honzo. chtěl bych reagovat na

Ahoj Honzo. Chtěl bych reagovat na dotaz Marka z 8.října [Co se stane, když se motor vytáčí do červeného pole?]Není to tak dávno, co jsem se zaujetím (jako ostatně vždy) sledoval televizní pořad BBC Fifth Gear, jehož částí byl i test Fordu Focus ST. Mimo samotný silniční (a okruhový) test se zmínili o montáži auta a testovacích procedurách samotné automobilky. Tehdy jsem se dozvěděl, že motor tohoto auta byl testován na motorové stolici na nejvyšší otáčky po dobu několika dní (a jestli se nepletu tak dokonce týden). Znamená to snad, že má Ford (Volvo) tak dokonalý motor, když píšete o výdrži starých boxerů VW řádově v minutách? Samotnému mi to nedá spát. Vím, že to musí být nesmysl, ale kde tedy došlo k omylu? Pořad byl nadabován. Už to je možná příčina nesrovnalostí. Motor možná běží na normální otáčky. Ale proč tedy byly výfukové svody rozžhavené do ruda? Dofám že mě vyvedeš z omylu, opravdu bych rád věděl na čí straně je pravda. S pozdravem Retro

Odpověď

Fifth Gear s testem Focusu ST, panečku, to už je pěkně dávno. Vlastně skoro přesně rok od odvysílání originálu. Nicméně ve svém archivu jsem ho objevil a tudíž do toho můžu vnést světlo:Jason Plato v originále opravdu říká, že testovaný pětiválec byl na stolici týrán čtyři týdny v maximálních otáčkách. Jenže co jsou to maximální otáčky?Ano, v tom je jádro pudla. Kdyby technici prostě dali plný plyn, motor by to zkrátka dlouho nevydržel. Na záběru počítače, který motor na stolici řídí, je vidět, že ho drží na hranici 6000 ot./min. Červené pole Focusu ST ale začíná lehce nad 6500 a po zahřátí dovolí elektronika motoru občasný výlet až k hranici 7000 otáček.Je sice pravda, že moderní motor toho logicky vydrží podstatně víc, než motor z padesátých let, vymyšlený původně v letech třicátých, ale i ten nejmodernější motor je vybavený z materiálů, které fungují podle pravidel fyziky a tudíž ani on nemůže dlouho vydržet rychlost mimo konstrukční limity.

6.11.2006 5:42

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist