První svezení: VW Golf Variant

V hlavní roli kufr - což se dalo čekat. Ale pár zajímavých překvapení si nový "dlouhý" Volkswagen Golf přece jen ještě schoval.

Pozvánka na tuhle akci mě opravdu pobavila. Psalo se v ní, že Golf Variant vyniká především spojením prostorného exteriéru a kompaktního interiéru. Hned následující věta ovšem hrdě hlásala, že nový Golf Variant je „nejdelší Golf všech dob“.

Nechme však marketingové způsoby uvažování stranou, faktem je, že tenhle Golf být dlouhý potřebuje. A navíc rozhodně není tak dlouhý, aby se vyrovnal Passatu. Přestože tisková konference trvala přes hodinu, ty hlavní změny se snadno daly vyložit během deseti minut – další důkaz, že marketing uvažuje „jinak“. Od přídě až po B sloupek je vůz shodný s pětidveřovým Golfem – snad jen některé detaily na přídi se podobají spíš Jettě. Už zadní dveře jsou ale o něco delší a na ně navazuje nová záď. Nejvýraznějším prvkem jsou bezesporu zadní svítilny, na které (alespoň mám ten pocit) bude třeba si chvíli zvykat. Zezadu Variant na silnici příliš nepřipomíná Golfa.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Golf Variant je o 36 centimetrů delší, než hatchback a aby to nebylo tak jednoduché, je také o dvě generace mladší. Zatímco krátký Golf už je ve své páté generaci, Variant jich pár vynechal a tak má pořadové číslo tři. Automobilka se nijak neostýchá přiznat, že majoritní podíl Variantů půjde do fleetových prodejů – tedy do firem, které je využijí jako služebáky, taxíky a podobně. Nakonec je to logické, protože tady je v hlavní roli zavazadlový prostor. V základním uspořádání má 690 litrů, po sklopení zadní řady sedadel se zvětší na 1495 litrů (až ke stropu a délka ložné plochy je 1,7 m). Kufr má v nejužším místě 1005 mm, takže těsně naložíte i klasickou europaletu. Kromě hlavního nákladového prostoru máte k dispozici několik dalších krytých prostorů – pod podlahou, podél prahů a podobně. Při pohledu zezadu si všimnete také nízké nákladové hrany (57 cm nad zemí), která při nakládání také hodně pomůže. Nosnost výrobce udal na 600 kg, což také není špatná hodnota.

Abych neplácal jen tak do větru, vydal jsem se s novým Variantem na krátkou projížďku. Trasa vedla po klikaté silnici podél Labe, proplétala se vesnicemi a zahrnovala prudké zatáčky i rychlejší úseky. Jak se dalo čekat, objemnější záď je při jízdě trochu cítit, když přitlačíte na pilu, všimnete si jiného přenosu hmotnosti při změně směru a setrvačnost zádi při ubrání plynu v zatáčce je také trochu větší. Pod kapotou jsme měli benzínovou šestnáctistovku o výkonu 102 koně (75 kW), spojenou s pětistupňovým manuálem. Je to volba, kterou pravděpodobně udělá docela dost zákazníků a upřímně řečeno, slabší atmosférickou čtrnáctistovku bych s klidným svědomím nedoporučil nikomu – snad jen pokud by trval na co nejnižší ceně a hodlal jezdit výhradně po městě. Zbytek motorové palety benzínových jedotek tvoří další dvě čtrnáctistovky, ovšem už ne atmosférické. Jde o dvojitě přeplňované jednotky twincharger, tedy TSI, ve výkonových variantách 140 a 170 koní (103 a 125 kW). Dá se čekat, že oblíbenější volbou, zejména u fleetových zákazníků, budou diesely. V nabídce je známá devatenáctistovka o výkonu 105 koní (77 kW) a dvoulitr se 140 koňmi (103 kW). Obě můžete mít s filtrem pevných částic a převodovkou DSG.

I když nemůžu říct, že by na mě nový Variant nějak zvlášť zapůsobil po estetické stránce, pohled do ceníku dokáže obrousit mnohé hrany. Nejlevnější verze se čtrnáctistovkou a výbavou Trendline, který ovšem obsahuje klimatizaci, střešní nosič, elektrická okna i zrcátka a další nezbytnosti, vyjde na 497 000 Kč. Jak jsem řekl, ten motor je poměrně slabý, ale za tuhle cenu… Šestnáctistovka ve střední výbavě Comfortline, se kterou jsem jezdil, stála 565 400 Kč a už měla takové vychytávky, jako například zásuvku s napětím 230 Voltů. Velmi příjemná věc, když si potřebujete nabít mobil, notebook nebo foťák a nechce se vám dávat další peníze za zvláštní nabíječky. Diesely začínají těsně nad 600 tisíci a za nejdražší dvoulitrový Sportline s DSG a filtrem pevných částic dáte 792 800 Kč. Vzhledem k velikosti kufru a celkově velmi slušné kvalitě vozu se mi to nezdá jako přemrštěná cena. Jistě, designově nejde o žádný extravagantní kousek, ale spousta lidí nemá pro výrazné a odvážné tvary pochopení.

Honza Koubek

20.8.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist