Pagani Zonda R

Další ultimativní übersupersport míří na peněženky milionářů-závodníků

Asi těžko se najde někdo, komu by Zonda F připadala pomalá, nebo slabá. Každé auto, které zvládne severní smyčku Nürburgringu za 7:32 a dokáže ustát příčné přetížení 1,5g si zaslouží téměř zbožnou úctu. U Zondy se k tomu ještě připojuje exkluzivní interiér a přímo obsesivní pozornost k detailům, která dělá z auta umělecký objekt. Však se taky prvních pětadvacet kusů vylepšeného „efka“ rozprodalo za rekordně krátkou dobu.

Jenže i mezi tak vytříbenými zákazníky, jaké má Horacio Pagani ve svém mobilu, se najdou výjimky. Lidé, kteří se nespokojí ani s tím nejlepším. Lidé, kteří nechtějí svůj supersport jen na nedělní projížďku po otevřené krajině, ale i na nedělní projížďku po závodní trati. Je to přesně ten typ lidí, pro které vzniklo Enzo FXX, nebo Maserati MC12 XX.

Začátek vývoje Zondy R má na svědomí italoameričan, jemuž v garáži stojí už tři Zondy. Cílem celého projektu je absolutní výkon a nejlepší možné chování na závodní trati, neomezované žádnými pravidly (nepodléhá tedy homologaci FIA), pochopitelně s výjimkou pravidel bezpečnosti.

Projekt začal už na podzim 2006, ale nejdůležitější bylo získat podporu AMG. Ačkoli by se „erko“ možná mohlo zdát jako trochu oplastovaný a poladěný model Zondy F, nic nemůže být dál od pravdy. Zonda R sdílí s „obyčejnými“ sourozenci jen deset procent součástek. Rozvor se zvětšil o 47 mm, délka díky mohutným aerodynamickým prvkům vzrostla o 394 mm a rozchod se zvětšil o 50 mm. Nové podvozkové díly z kovaného Avionalu, nová šestistupňová převodovka Pagani, samonosný karbonový monokok, letecká nádrž se čtveřicí palivových čerpadel a hrdlem pro rychlé plnění, to všechno je zbrusu nové, stejně jako srdce celého projektu: motor.

V dnešní době se zkratka AMG spojuje především s odladěnými sériovými Mercedesy, ale nesmíme zapomínat, že AMG je původně závodní divize. Připravuje motory třeba pro šampionát DTM a je podepsána i pod drtivým speciálem CLK GTR, jedné z nejstrašnějších zbraní série GT. Právě z architektury jeho motoru si bere pohonná jednotka v Zondě R příklad. Samonosný motor (tvoří součást nosné konstrukce automobilu) používá mazání se suchou olejovou vanou, díky které má velmi nízké těžiště. Na jeho vrcholu sedí superlehké karbonové sání, na jeho konci najdete závodní vícelamelovou spojku a o pořádný zvukový doprovod se stará výfukový systém inspirovaný Formulí 1, vyrobený z materiálu Incomel 625 a potažený keramikou. Výkon monstra dosahuje 750 koní v 8000 otáčkách a točivý moment vrcholí hodnotou 710 Nm.

Úplně nové jsou i nosné rámy přední a zadní nápravy, změnila se i geometrie náprav. Nová kola jsou vykovaná ze slitiny magnézia, mají centrální matku a ve voze najdete pneumatický hever, umožňující bleskovou výměnu závodních slikových pneumatik.

Účelem všech nových dílů karoserie bylo zvýšit přítlak i v pomalých zatáčkách. Pomáhá tomu i delší přední víko s výdechy, plochý podvozek a prodloužená záď s plně nastavitelným křídlem a závodním difuzorem. K preciznímu nastavení přítlaku pomáhá i elektronický systém, který míru přítlaku zobrazuje a zapisuje do paměti palubního počítače.

Dovnitř se vejde řidič a spolujezdec, kteří zapadnou do sedaček, vyrobených na zakázku. O přísun potřebných informací se postará systém Digitek, který dokáže sledovat desítky různých komponentů ve voze.

Líbí se vám a máte pocit, že by si naše závodní okruhy zasloužily pokřtít takovýmhle autem? Snadná pomoc, stačí mít doma prasátko, do kterého se vejde 1,2 milionu Euro… plus daně. Plné prasátko, pochopitelně.

Honza Koubek

2.3.2007 10:22

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist