Mitsubishi Lancer Evo: stručný životopis

Legendární čtyřkolka z Japonska letos slaví 15 let. Na trh přichází desátá generace a je čas ohlédnout se do minulosti.

U Mitsubishi našli recept na dobrý výkonný sedan už před lety. Přeplňovaný dvoulitr, pohon všech kol a čtvery dveře provází Evo už od samotného počátku. Automobilka tehdy potřebovala homologační základ pro mistrovství světa v autombilových soutěžích…

Evolution I 

V roce 1992 se objevuje první generace. Vůz, který se stal základem pro speciál světového šampionátu rally, dostal motor a pohon všech kol z modelu Galant VR-4. Pohonná jednotka 4G63 disponovala výkonem 182 kW (250 koní) a maximálním točivým momentem 309 Nm při 3000 otáčkách. Mezi lety 1992 a 1993 se prodalo – k velkému překvapení Mitsubishi – celých 5000 kusů. Bylo jasné, že ve výrobě se bude pokračovat i nad rámec homologačních pravidel.

Mitsubishi Lancer fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mitsubishi Lancer fotogalerie

Evolution II

Úspěšné Evo I prošlo v lednu 1993 drobnými úpravami. U Mitsubishi se zaměřili na ovládání vozu a upravili také rozvor. Dvojka dostala větší stabilizátory, větší spoiler a masivní pneumatiky. Výkon se zvedl na 188 kW (256 koní) při stejném točivém momentu jako u první generace.

Evolution III

Pět tisíc kusů další verze sportovního Eva se vyprodalo rychleji než kdy předtím. Pod kapotou se skrývalo nové turbodmychadlo  TDO5-16G6-7, které společně s novým výfukem a vyšší kompresí zvedlo výkon o 7 kW (10 koní). Motor  4G63T o objemu 1997 kubických centimetrů tedy podával výkon 201 kW (270 koní). Při hmotnosti 1260 kg (1190 u verze RS) vůz vystřelil na stovku za 4,9 sekundy.

Evolution IV

Platforma modelu Lancer byla tentokrát úplně nová. Čtvrtá inkarnace populárního sportovního vozu měla motor otočený o 180 stupňů kvůli lepšímu vyvážení a byla vybavena samosvornými diferenciály na obou nápravách. Přichází další nové turbodmychadlo, které žene výkon k hranici 206 kW (280 koní). Točivý moment vzrostl na 352 Nm při 3000 otáčkách. V příplatkové výbavě se také objevuje nový systém AYC, který za pomoci senzorů plynu a přetížení rozděloval točivý moment dle potřeby. Vůz si koupilo deset tisíc zájemců. Eva čtvrté generace se dají poznat díky charakteristickým mlhovkám v předním nárazníku.

Evolution V 

V roce 1997 se v závodech rally objevuje nová třída WRC. Lancer Evo IV byl proto upraven tak, aby vyhovoval specifikaci pro tuto populární sérii, a výsledkem byla v lednu 1998 další generace. Bodykit byl doplněn o rozšířené blatníky a kola narostla na 17 palců – kvůli novým brzdám Brembo. Motor dostal odlehčené válce a novou řídící jednotku. Točivý moment vzrostl na 373 Nm. Oficiální výkon zůstal na 206 kW (280 koní), v Japonsku totiž vešla v platnost dohoda o dobrovolném omezení výkonu nových vozů. Skutečný výkon byl údajně o něco vyšší.

Evolution VI

Šestka prošla změnami v oblasti chlazení a výdrže motoru. Byl použit větší mezichladič, výkonnější chladič oleje a nová titanohliníková turbína pro turbodmychadlo. Nejmarkantnější změnou exteriéru byly nové, menší mlhovky, které se přesunuly do rohů kvůli lepšímu proudění vzduchu. Speciální verze od tunerů z Ralliart dokonce disponovala výkonem 246 kW (330 koní).

V roce 1999 se představuje limitovaná edice Tommi Makinen. Jezdec tohoto jména dokázal pro Mitsubishi získat čtyři tituly v seriálu WRC. Měla jiný nárazník, sedačky Recaro, 17palcová kola Enkei a titanovou turbínu. Podvozek byl naladěn podle závodního nastavení pro rychlostní zkoušky na asfaltu. Samozřejmostí pak byl lak ve stylu závodního speciálu. Tomuto vozu se také říká Evolution 6½ nebo Evolution 6.5.

Evolution VII

V roce 2001 přichází úplně nový Lancer. Na platformě CT9A stál vůz s vyšší hmotností, aktivním středovým diferenciálem a vyšším točivým momentem 385 Nm. Výkon sice oficiálně zůstal na 206 kW, ale Evo při mnoha příležitostech dokázalo, že ujede i mnohem dražším a silnějším vozům.

Ke standardnímu manuálu přibyl v nabídce i pětistupňový automat s technologií Fuzzy logic. Auto se tak učilo stylu jízdy svého řidiče a mohlo optimalizovat řazení podle jeho zvyklostí. Volba rychlostních stupňů mohla probíhat i přes tlačítka na volantu. Výkon u této verze mírně poklesl na 203 kW (274 koní).

Evolution VIII

Rok 2003 přinesl další verzi kultovního Eva, tentokrát s novou šestistupňovou převodovkou a systémem Super AYC. Trendy zavelely k použití čirých zadních světel. Vůz měl karbonový zadní spoiler, hliníkové blatníky a kapotu. Jaké Evo VII ve skutečnosti je, vám prozradí náš test.

Ve Velké Británii se objevuje řada FQ300, FQ320, FQ340 a FQ400. Ona magická čísla samozřejmě znamenají výkon v koňských silách, v kilowattech tedy 227, 239, 254 a 298 kW. Označení FQ podle některých zdrojů znamená „F*cking Quick.“

Asi nejlepší poctou těmto nadopovaným krasavcům je test pořadu Top Gear, ve kterém se Evo FQ400 dokázalo na testovacím okruhu na letišti nejen držet sportovního Lamborghini Murcielago, ono ho dokonce předjelo. Časopis evo navíc na autodromu v Bedfordu dokázal, že je FQ400 rychlejší než Audi RS4 a Porsche 911 Carrera 4S.

Evo VIII bylo také první generací prodávanou v USA. Konkurenční Subaru Impreza WRX STI zaznamenalo na tamním trhu obrovský úspěch. Šlo ale o hodně ořezanou verzi bez systému SAYC. Navíc kvůli emisním normám značně poklesl výkon.

Pro nás je důležitější, že od roku 2004 jsme si mohli vůbec poprvé koupit Evo oficiálně v Česku. Tedy, ono to šlo i předtím, ale bez záruky a dalších vymožeností. Nový model s evropskou homologací měl 266 koní, 355 Nm a uznávanou pětistupňovou převodovku z minulé generace. O Evo se tak v Čechách a na Moravě poprvé začal zajímat i někdo jiný než závodníci.

Evolution IX

Poslední Evo na platformě CT9A přichází 3. února 2005. Klasický motor 4G63 dostal systém variabilního časování ventilů MIVEC. I tento vůz se nám dostal do rukou, test i s videem si můžete prohlédnout zde.

Evolution X

Nejnovější generace vyrostla na úplně nové platformě GS. Do koše letěl také motor 4G63. Všechny relevantní informace jsme vám nedávno přinesli v přehledném článku.

autoweb.cz

8.10.2007 1:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist