Ford Fiesta slaví třicítku

Je to téměř na den třicet let, co Ford představil svůj nový malý automobil se španělským jménem Fiesta.

Nebyla to náhoda – Fiesta je se Španělskem úzce spojena po celou dobu své existence. První modely vyjely z nově postavené továrny ve Valencii, kde se Fiesta vyrábí dodnes.

Vraťme se ale na úplný začátek – k projektu, který se jmenoval Bobcat. Stál za ním osobně Henry Ford II a cílem mise bylo postavit malé auto pro celý svět. Projekt vedl ke stavbě nové továrny, ale i k přijetí nových technologií. Bylo například potřeba vyvinout novou kompaktní převodovku pro přední náhon. Přitom někteří vývojáři byli po neslavných dřívějších pokusech k pohonu předních kol mírně řečeno skeptičtí.

Jakmile Ford dostal povolení postavit továrnu nedaleko Valencie, pustily se do práce i designérské týmy v Americe, Anglii, Německu a Itálii. Výsledný tvar Fiesty ale ovlivnili především spotřebitelé.

Ford totiž nechal všechny prototypy převézt do pečlivě hlídané haly ve švácarském Lausanne, kam pak v tajnosti přivezl spotřebitele z různých evropských trhů. Podle toho, co se jim na konceptech nejvíce líbilo, byl pak vytvořen vítězný návrh.

Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Fiesta fotogalerie

V prosinci 1973 byla ropná krize v plné síle a vedení Fordu dalo malému a úspornému autu zelenou. Následující měsíc se začala stavět i továrna. Další dva roky probíhal intenzivní vývoj vozu. V roce 1974 byl původní seznam padesáti jmen zúžen na pět finalistů: Bravo, Fiesta, Amigo, Strada a Pony. Rozhodnutí bylo na řediteli. Henry Ford II se zavřel do své pracovny ve dvanáctém patře, rázoval sem a tam a nahlas si předříkával jména. „Jména Ford a Fiesta jdou dobře dohromady,“ prohlásil potom. „To jméno je barevné a dynamické. Bobcat se bude jmenovat Fiesta.“

Fiesta byla tím správným autem na správném místě a ve správný čas. Evropský trh bažil po malých hatchbacích a první Ford se vpředu napříč uloženým motorem a pohonem předních kol se setkal s nadšeným přijetím a brzo stanul po bok VW Pola a Renaultu 5, na vrcholu třídy malých aut. Sériov výroba se rozběhla v květnu 1976.

Zbytek, jak se říká, už je historie. Nebudu vás nudit dlouhým výčtem různých modelů a motorizací, raději se podívejte na výběr těch nejzajímavějších fotek z historie i současnosti Fiesty.

Honza Koubek

30.8.2006 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist