Audi Roadjet – šikmá záď a 300 koní

Audi v Detroitu představilo koncept, který staví dosavadní rozdělení modelů této automobilky na hlavu.

Při klasickém tříčtvrtečním pohledu zepředu si většina lidí pomyslí: „Ha, nová Á trojka.“ Jenže stačí, abyste se podívali z profilu a všechno je jinak. Studie Audi Roadjet představuje pro Audi úplně nový prostorový koncept. S délkou 4,7 metru a šířkou 1,85 m by přesně zapadalo do segmentu B, ale výška 1,55 m a rozvor 2,85 m naznačují něco jiného. Jejich zásluhou mohou být sedačky všech čtyř pasažérů výš, což zaručuje více místa pro nohy a zároveň zůstává dost místa i nad hlavou. V současné době byste v této třídě tak prostorné vozidlo hledali marně.

Karoserie se dá označit za fastback-sedan, což je vlastně něco napůl mezi sedanem a kombi. Celkový design je novou interpretací současného stylu Audi, s výraznou maskou, klínovitým uspořádáním přídě a vysokými boky, které posilují dojem silného vozu. Díky vysoké střeše ovšem zbývá dost místa i pro bohaté prosklení, které uvnitř vytváří příjemnou, vzdušnou atmosféru. Při pohledu zezadu vyniknou široké blatníky, lichoběžníkový tvar pátých dveří a difuzor s výfuky po obou stranách, což opět dodává vozu dynamické vzezření.

V tomto případě ovšem nejde jen o pocit – pod přední kapotou totiž leží evoluční verze šestiválce 3.2 FSI s výkonem vyladěným na 300 koní. Napomohl k tomu nový systém sání a nové ovládání ventilů Audi valvelift. Maximum točivého momentu 330 Nm je k dispozici ve 4500 otáčkách a motor se vyznačuje nejen silou a zátahem, ale především lineárním podáním výkonu.

Audi Roadjet koncept je prvním Audi, které spojuje dvojspojkovou převodovku DSG s podélně uloženým motorem a systémem pohonu Quattro.

Audi ovšem zvláště upozorňuje na jeden systém, který by měl řidiči přinést zábavu i praktičnost najednou. Jde o elektronický systém Audi drive select, který umožňuje stiskem tlačítka volit mezi několika režimy. K dispozici jsou režimy „Comfort“, „Dynamic“ a „Sport“. Při jejich střídání se mění nastavení tlumičů, odporu posilovače řízení a režim převodovky, ale i samotný řídicí program motoru. Vůz by tak měl nabízet různé jízdní charakteristiky, přesně podle momentálních požadavků řidiče. Takovýchto systémů už ovšem po světě jezdí několik druhů a nezbývá než doufat, že se Audi při případné vestavbě do sériového vozu co nejvíce přiblíží „kouzelnému tlačítku“ v BMW M5 a M6, které má na chování vozu skutečně zásadní vliv, na rozdíl od některých jiných systémů.

Jako vize vzdálenější budoucnosti působí systém komunikace car-to-car, který využívá předávání informací mezi jednotlivými jedoucími auty. Dopady případného rozšíření jsou potenciálně velkolepé: zamezení dopravním zácpám a dokonce i haváriím. Je to jednoduché – jedoucí vozy si předají informaci o havárii na dálnici dřív, než se dostanete na dohled a bude třeba kriticky brzdit. Dobrou zprávou je, že systém vyvíjí několik automobilek a dalších firem ve vzájemné spolupráci, takže by to ve skutečnosti nemusela být hudba kdovíjak vzdálené budoucnosti. Výrobci dokonce tvrdí, že během pár let by mělo být k dispozici i spojení se stacionárními vysílači, které by řidiči umožnilo nejen získat například informace o volných parkovištích v cílovém městě, ale rovnou si i rezervovat místo.

Honza Koubek

9.1.2006 8:24

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist