Za výměnu značek odpovídá správce komunikace

Podle stávající právní úpravy je za výměnu dopravního značení (tedy i informativní dopravní značky IJ 4b - Zastávka) odpovědný správce komunikace, nikoli dopravce.

Informace zveřejněné v médiích ohledně výměny dopravních značek jsou částečně zavádějící. Podle stávající právní úpravy je za výměnu dopravního značení (tedy i informativní dopravní značky IJ 4b – Zastávka) odpovědný správce komunikace, nikoli dopravce. Dopravní společnost odpovídá pouze za zřízení takzvaného označníku, tedy sloupku, často s tabulkou jízdního řádu, na němž je dopravní značka umístěna. Samotná dopravní značka „Zastávka“ však patří mezi svislé dopravní značky dle zákona č. 361/2001 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění prováděcí vyhlášky č. 30/2001 Sb.

Do 31. prosince 2006 má správce komunikace povinnost doplnit značky, které byly nově zavedeny, nebo vyměnit značky, jejichž symbol neodpovídá nové právní úpravě. To se týká svislého i vodorovného dopravního značení. Nově instalované svislé značky pak musí odpovídat novým technickým předpisům, které vyžadují u převážné většiny těchto značek retroreflexní provedení. Vyhláška platí od roku 2001. Tehdy se vycházelo z obvyklé životnosti dopravních značek, která je pět let. Tedy že do konce roku 2006 budou stejně všechny dopravní značky vyměněny.

Příkladem „starého“ (nevyhovujícího) dopravního značení je dodatková tabulka se symbolem sněhové vločky v kombinaci s vykřičníkem v poli výstražné značky – tedy jiné nebezpečí. Nová značka „pozor náledí“ obsahuje symbol vločky přímo v poli výstražné značky. Jiným příkladem je v případě vodorovného značení tvar šipky v odbočovacím pruhu, který je u nových typů značení zakulacený. Nevyhovujících dopravních značek je zanedbatelné minimum.

Pokud jde o pozemní komunikace ve správě státu, jde ročně na obnovu a údržbu značení na silnice první třídy 45 milionů korun a na dálnice 10 milionů korun. Cena jednotlivých značek se liší podle velikosti. V zásadě ale platí, že nové značky v retroreflexním provedení jsou o 60 procent dražší než starší typy značek. Průměrná cena za metr čtvereční se pohybuje v rozmezí 7 až 8 tisíc korun. Výrobou dopravního značení se na českém trhu zabývá několik desítek firem. Všechny jejich výrobky musí být schválené k používání na pozemních komunikacích ministerstvem dopravy. Informace o finančních prostředcích vynakládaných na obnovu a údržbu značení na silnicích druhých a třetích tříd vám poskytnou příslušní správci komunikací, tedy krajské či obecní úřady.

 

Tisková zpráva Ministerstva dopravy

24.8.2005 10:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist