Vědci „hacknuli“ bezklíčové otevírání

Nové zařízení dokáže na dálku pozměnit bezpečností kód a vyřadit z funkce originální klíč.

Systémy tzv. bezklíčového otevírání dveří u osobních aut se těší stále větší oblibě. Nápad, jehož průkopníkem byl v 90. letech Mercedes a později Renault, dnes nabízejí v rámci příplatkové výbavy téměř všechny automobilky.

O co jde? Klíč od vašeho vozu je ve skutečnosti rádiový vysílač. Jakmile se přiblížíte na dostatečnou vzdálenost, auto zachytí vysílání klíče a když vezmete za kliku, samo uvolní zámky. Je to rychlé a pohodlné, zejména pokud balancujete v náručí několik zavazadel a klíč je utopený kdesi hluboko v kapse.

Tým vědců z univerzity v německé Bochumi nicméně odhalil závažnou bezpečnostní slabinu těchto „bezklíčových“ systémů. Výzkumníci představili zařízení, které dokáže zaznamenávat rádiovou komunikaci mezi klíčem a vozidlem. Signál lze prý „unést“ na vzdálenost až 100 metrů, takže zloděje s nenápadnou krabičkou byste si vůbec nemuseli všimnout.

Zařízení lze zneužít také k otevření např. garáže, jejichž dálkové otevírání často funguje na podobném principu. A co hůř, zlosyn může pozměnit komunikaci obou zařízení tak, že originální klíč přestane fungovat.

Komunikace mezi klíčem a přijímačem je nejčastěji kódována technologií KeeLoq. Právě s tou bochumští vědci pracovali. Vývojáři systému KeeLoq se ohradili prohlášením, že „tyto teoretické útoky se nevztahují jen na KeeLoq, lze je použít prakticky na jakýkoliv bezpečnostní systém.“

autoweb.cz

9.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist