Sto let turbodmychadla

Ďábelsky chytrý vynález slaví letos sté narozeniny. S příchodem další generace motorů navíc prožívá novou renesanci.

Při pohledu na některé reklamní slogany či stylizovanou inzerci by se mohlo nezúčastněnému divákovi zdát, že přeplňování formou turbodmychadla je v automobilech stejně zánovní inovací, jako například variabilní časování ventilů nebo filtr pevných částic. Pravda je však taková, že idea přeplňovaného motoru je skoro stejně stará jako samotný motor a že patent na opravdové turbodmychadlo v té podobě, v jaké ho v podstatě známe dodnes, byl vystaven už před sto lety, v polovině listopadu 1905.

Švýcarský vynález

Svůj vynález si nechal registrovat švýcarský konstruktér Alfred Büchi z Winterthuru u Německého říšského patentového úřadu pod názvem „Spalovací stroj s dmychadlem (turbínové dmychadlo), pístovým motorem a turbínou v sekvenčním řazení.“ Na rozdíl od předchozí linie uvažování jiných konstruktérů, kteří počítali se samostatným stlačováním nasávaného vzduchu, Büchi elegantně použil energii výfukových plynů k pohánění turbíny a ke stlačení vzduchu v sání.

První aplikace Büchiho způsobu přeplňování se objevovaly na obřích lodních motorech, ale existuje například i zpráva o tom, že v roce 1920 vystoupal dvouplošník LePere s přeplňovaným motorem do rekordní výšky deseti kilometrů.

Pochybné prvenství Porsche

Fanoušci značky Porsche rádi poukazují na to, že první generace 911 Turbo z roku 1974 vyznačuje historický předěl přeplňování v osobních vozech. Aniž bychom jim chtěli jakkoli kazit radost, pravda je taková, že k tomuto prvenství se může hlásit koncern General Motors, který v roce 1962 uvedl na trh problematické modely Chevrolet Corvair Monza a Oldsmobile Jetfire. To, že tak nečiní, je jiná věc, daná hlavně tím, že na americkém trhu stojí přeplňování mimo hlavní proud. Kvůli vysoké poruchovosti musely obě značky tyto modely rychle stáhnout z trhu a tak se dnes vlastně nikdo nebrání tomu, že Porsche ve firemních materiálech zmiňuje sebe jako historického průkopníka.

V posledních letech se turbodmychadla rozmohla hlavně v naftových motorech, kterým pomohla k jejich současným závratným hodnotám točivého momentu. Prvním silničním turbodieselem se stal v roce 1978 Mercedes-Benz 300SD.

Snižuje emise, ale také hlučnost

Se stále striktnějšími požadavky na nízké emise a také nižší spotřebu dnes zažívá turbodmychadlo novou vlnu popularity a četnost jeho výskytu i v benzínových motorech bude výrazně stoupat. Vedle tradičně silných sportovních modelů s vysokými výkony se dnes v běžných autech používá turbo hlavně pro snížení spotřeby a emisí, i když k jeho přednostem patří i nižší hlučnost motoru.

A ještě jednou Porsche

V příštím roce se má na trhu objevit také nová generace Porsche 911 Turbo, která si bude moci oficiálně přivlastnit jedno opravdové prvenství – variabilní geometrii lopatek turba u benzínového motoru. Doposud se totiž variabilní geometrie používala jen u naftových motorů, u kterých se teploty výfukových plynů pohybují do 830 stupňů C. U benzínových motorů však dosahují až tisíce stupňů Celsia, což si vynutilo použití jiných materiálů s vysokou teplotní odolností.

Marek Nastoupil

21.11.2005 3:49

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist