Roush Mustang 428R

Známý americký úpravce značky Ford vzdává poctu motorům z dob největšího boomu muscle cars.

Minulý rok Roush představil model 427R, tentokrát je to 428R a příští rok doplní řadu… ano, správně, 429R. Letošní kousek přijde do prodeje v příštím měsíci. Pod kapotou najdete chromovaný kompresor vyvinutý přímo firmou Roush, který zvedá výkon na 435 koní a točivý moment na masivních 544 Nm. O chlazení se postará chaldič z obráběného hliníku a v motorovém prostoru najdete několik dalších hliníkových doplňků.

Zřetelnějších změn ovšem doznal exteriér. Kromě nepřehlédnutelného předního spoileru přibyl také nádech na kapotě (vzhledem ke kompresoru má docela smysl) a až překvapivě decentní křídlo na zádi, které stylově odazuje právě na sedmdesátá léta, éru Muscle Cars. Uvnitř najdete sportovní sedačky čalouněné kůží, koberečky Roush a řadící páku s krátkými dráhami.

Roush se naštěstí nezaměřil jen na výkon a optiku, úprav doznal i podvozek. Nové tlumiče, pružiny a stabilizátory by měly společně s osmnáctipalcovými ráfky zajistit o něco lepší jízdní vlastnosti.

Trocha historie

Fordův motor 427 byl uveden v roce 1963 a šlo v podstatě o ryzí závodní motor, vyvinutý pro závody NASCAR. Objevil se ovšem i v silničních autech a masivní popularitu si získal mezi drag racery. Perličkou je, že jeho skutečný objem byl 425 kubických palců (6965 cm3). Ford ho ale nazval 427, protože tento objem byl hranicí, kterou NASCAR udával v pravidlech. Vyráběly se dvě verze, s horním a bočním mazáním, plus nespočet různých modifikací. Oficiálně udávaný výkon se pohyboval od 395 do 430 koní. U závodních motorů 427 SOHC (Cammer) nebyl problém hnát výkon daleko za hranici 600 koní.

Motor Ford 428 přišel v roce 1968 a nebyl určený pro závodění, jako 427. Byl ale tichý, extrémně kultivovaný a měl spoustu točivého momentu, protože měl o mnoho delší zdvih. Naproti tomu stěny válců byly daleko tlustší, takže se hodily pro velkosériovou výrobu, zatímco tenké stěny 427 vyžadovaly částečně ruční montáž. Vyráběly se i speciální modely Cobra Jet, Super Cobra Jet a Police Interceptor, které měly jiné klikové hřídele. Výkon byl udáván kolem 340 koní, ve skutečnosti byl ale o dost vyšší.

Motor s označením 429 přišel také v roce 1968, ale na rozdíl od 428, založené na deset let starém bloku Ford FE, byl úplně nový – a opět se zaměřil na motoristický sport. O rok později se dostal do modelu, který se proslavil jako Mustang Boss 429. Prodalo se jich dost, aby Ford mohl používat motor pro závodění. Měl hliníkové hlavy, silnější ložiska a nové mazání. V roce 1970 přišla verze Cobra Jet, o rok později Super Cobra Jet, u které se udával výkon 375 koní. Skutečný výkon však byl někde v rozmezí 440 – 460 koní. Nižší čísla se udávala kvůli pojišťovnám, které si účtovaly pojistné podle oficiálního výkonu.

Honza Koubek

26.9.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist