První jízda s novou kočkou

České zastoupení Jaguaru, firma A.M.T. Group nám poskytla jedinečnou šanci ozkoušet nový Jaguar XK.

Sice to byla jen krátká projížďka a navíc na ne příliš ideálních silnicích, plných každodenního hustého provozu, ale jak se říká, lepší než nic.

V tomto případě dokonce o hodně lepší. Pro XK jsem měl vždycky slabost, působí na mě neodolatelně anglicky, gentlemansky, aristokraticky… nikoli příliš vulgárně a okázale, jako některá německá, či americká gétéčka. Navíc už zaoblené křivky předchozího modelu působily tak přitažlivě a sexy, že se za ním ohlíželi nejen znalci. Při krátké projížďce Prahou v tmavě zeleném XK8 s béžově koženým interiérem na mě na ulicích spočinulo pohledem víc žen, než se mi kdy stalo v jiném autě.

A kromě toho, stačí se podívat na fotky a zjistíte, že nové XK je ještě daleko přitažlivější, aristokratičtější a daleko víc sexy, než jeho předchůdce. A navíc by mělo i podstatně lépe jezdit. V reálu je tohle auto snad ještě pohlednější, než na fotkách, pokud je to vůbec možné. Černá barva sice podle mě nebude tou úplně nejideálnější (osobně bych si opět koupil metalízovou British Racing Green), ale i tak působí majestátně a luxusně.

Po stisknutí tlačítka start ovšem větší mráz přeběhne okolostojícím, než řidiči. Zaburácení osmiválce je nádherné a svou rezonující melodičností proniká až do morku kostí, ale uvnitř neuslyšíte téměř nic. Samozřejmě, že při transkontinentálních jízdách, kterých je nové XK zcela bezpochyby schopné, by nadměrný hluk překážel a unavoval, ale i tak je to trochu škoda.

Pod kapotou se skrývá starý dobrý osmiválec, který byl už v minulém XK8. Má objem 4,2 litru, čtyři vačkové hřídele, variabilní časování ventilů a je celohliníkový. Jedinou podstatnou změnou prošly vstřiky, které teď mají víc trysek a lépe rozmisťují palivovou směs ve válcích. Výkon 295 koní a točivý moment 422 Nm nejsou v dané třídě ničím převratným, ale XK zaprvé spoléhá na na svou lehkou samonosnou karoserii z lepeného a nýtovaného hliníku a zadruhé, ještě nás čeká XKR a zřejmě i XKRR.

Neměl jsem příliš možností k razantnější jízdě, bohužel, ale XK se mi líbí. Nepřekypuje výbušnou silou, působí spíš uklidňujícím dojmem a když chcete jet sportovněji, je lepší použít manuální volbu stupňů. Automat podřazuje jen neochotně a při prudším sešlápnutí plynu naopak rovnou o několik stupňů, což se vždy nemusí hodit.

Jestli se někde odehrály velké změny, je to interiér. Do XK8 jsem se tak tak vešel a výhled ven byl jedním slovem tragický. Ono se nebylo čemu divit – vycházel totiž ze starého XJS. Do nového XK se vejdu pohodlně a bez jediné výtky. I přes přidaný prostor ale interiér stále působí útulně, přesně, jak by ve správném GT měl. Také materiály na palubní desce jsou o dvě třídy jinde. Projížďka to byla až bolestně krátká, ale stačila mě ujistit v jednom: na jeho plnohodnotný test se opravdu těším.

Honza Koubek

21.7.2006 5:39

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist