autoweb.cz > legislativa > dopravní předpisy v čr > První dvourychlostní kompresor představen
První dvourychlostní kompresor představen
John Moore je jméno, které většině lidí asi nic neřekne. Jen ti největší šťouralové si vzpomenou, že působil ve firmách Pressac, Ricardo a Lotus Engineering a momentálně je jedním z šéfů společnosti Antonov Automotive Technologies. Ve všech zmíněných firmách se věnoval zejména vývoji převodovek.
Tento týden bude v Americe na kongresu expertů automobilového průmyslu předsedat celodennímu technickému semináři o pokročilých převodových systémech.
Pro většinu lidí „nuuuuda“.
Jenže jedním z bodů bude i představení úplně nové dvoustupňové převodovky určené k pohonu kompresoru. Původně byla vyvíjena pro americký tunerský trh, ale vypadá to, že se trefila přesně do té správné doby. Automobilky totiž ve snaze snížit spotřebu a emise svých motorů začínají zmenšovat jejich objem a hledají náhradní cesty, jak získat dostatek výkonu a točivého momentu.
Kompresory mají ale své nevýhody – buď v nízkých otáčkách nedokážou vyvinout dostatečný tlak, nebo ve vysokých příliš zatěžují motor. Pohon kompresoru s variabilní rychlostí by to mohl částečně vyřešit. Nebudu vás zatěžovat podrobným technickým popisem, ale vpodstatě jde o rozvinutí původního konceptu levnější a jednodušší automatické převodovky, se kterým přišel Roumen Antonov už před časem. Důležité je, že funguje samočinně a nepotřebuje k tomu hydrauliku, ani žádné jiné vnější zdroje, takže se pro pohon kompresoru hodí přímo ideálně.
Mnozí průmysloví pozorovatelé se shodují, že přeplňovaným motorům patří nejbližší budoucnost. Spíš než o výkonu půjde v tomto případě o maximální efektivitu při minimálních emisích. V dalších deseti až dvaceti letech by se ročně mohlo vyrábět až 100 milionů přeplňovaných motorů.
Honza Koubek