autoweb.cz > Zajímavosti o autech > První dieselový supersport?
První dieselový supersport?
Je to naprosto jednoduché. Poslední LeMans vyhrálo Audi R10 TDI, takže firma má nejen technologii, ale i potřebnou image a důvod, proč být první automobilkou na světě, která začne vyrábět exotický sporťák, poháněný naftou.
Podle článku v americkém časopisu Car & Driver je to víc než jen pravděpodobné, podle jejich informací už dokonce probíhají testy. Článek spekuluje o třech možnostech. Jako nejhorší jim vychází třílitrový V6 TDI o výkonu 233 koní a točivém momentu 501 Nm. To chápeme, takovému supersportu by to totiž mohlo nandat kdejaké načipované esúvéčko… Jako další nepříliš vhodná varianta se kupodivu objevuje vidlicový dvanáctiválec, plněný dvojicí turbodmychadel – tedy odvozenina závodního motoru R10. Výkon 500 koní a drtivý krouťák 1004 Nm sice zní báječně, ale motor je velmi těžký a navíc velmi složitý. Auto by s ním bylo nepřiměřeně drahé a jeho spolehlivost by mohla utrpět.
Tou správnou volbou je podle C&D nový osmiválec o objemu 4,2 litru (326 koní a 763 Nm). Ve výčtu se neobjevuje mnohými vychvalovaný pětilitrový desetiválec známý ze špičkového Touaregu, ale je to pochopitelné: nová V8 TDI má větší výkon a lépe táhne odspodu. A je lehčí.
Pokud se dá zdrojům C&D věřit, Audi R8 TDI by se mělo objevit v průběhu roku 2009, společně s nedávno oficiálně potvrzenou verzí Targa. Je ovšem dost možné, že si Audi nebude chtít vyplácat dvě takové novinky za jediný rok a počká s dieselem do roku 2010.
Honza Koubek