autoweb.cz > BMW > Novinka od BMW: třílitr biturbo
Novinka od BMW: třílitr biturbo
Po masivním úspěchu točivého desetiválce osazeného do modelů M5 a M6 se BMW rozhodlo, že jejich řadový šestiválec s technologií Valvetronic slitý z hořčíku a hliníku zaslouží také pozornost. Výzkum se zaměřil na přeplňování, a tak teď každé tři válce krmí jedno turbo. Když to všechno spojíte dohromady s Valvetronicem a systémem double-Vanos, dostanete přesně 306 koní a 400 Nm točivého momentu.
Podle všech informací je tento motor zcela novým etalonem ve své třídě. Jeho plochá křivka točivého momentu (v celém rozsahu 1500-5800 otáček máte pod plynem celých 400 Nm) jde zcela nelogicky ruku v ruce s dramaticky sníženou spotřebou. BMW říká, že turbo nemusí notně znamenat vír v nádrži, což jeho konstruktéři docílili tím, že použili pečlivě dávkovaný přímý vstřik benzínu do válců. Tato technologie, kterou BMW doposud používá pouze v top motoru V12 6,0i, se tedy dostává i do nižšího objemového segmentu, přičemž umožňuje technikům doslova vypiplat způsob, jakým bude každá kapka benzínu použita. Společně s tím se BMW podařila další věc – odstranění turbodíry. Dle zprávy byla eliminována do té míry, že řidič nepozná jízdu s přeplňovaným agregátem a každý pohyb plynu vyvolá okamžitou reakci od motoru a přísun výkonu.
Ve srovnání s klasickým třílitrem není nárůst výkonu tak dramatický (pouhých 15 %), ovšem zcela zřejmý je přírůstek v točivém momentu, který se zvedl o celých 30 %. Pokud porovnáte výkonovou charakteristiku nového třílitru, můžete ho bez uzardění postavit vedle motoru V8 4,0, který se doposud používá v modelech 740i. Proti němu má ovšem nezanedbatelnou výhodu v nižší hmotnosti (o celých 70 kg) a především spotřebě.
Obě turba jsou vyrobena z oceli, která odolá teplotě až 1050 stupňů Celsia. Nepotřebují speciální chlazení, čímž se znovu dostáváme k nižší spotřebě, neboť karoserie nemusí být měněna a chladicí okruh nepotřebuje další čerpadlo pro chlazení turbín, což u klasických přeplňovaných motorů přidělává agregátu práci. Dlužno dodat, že BMW klasicky staví vše do roviny dokonalé technologie a totální hladkosti a sametovosti, kterou se jeho šestiválce honosí.
Prozatím není jasné, v kterém modelu se motor objeví a kolik bude stát. Jedno je však jisté už teď. Ať už vyjede na silnici BMW 330ti, 530ti anebo jakkoli jinak označený model s biturbem pod kapotou, bude od počátku jasné, že ho žene technologicky dokonalý agregát, který svou charakteristikou, výkonem a projevem v současné době nemá konkurenci.
Kamil Varičák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | benzínový řadový šestiválec 3,0 litru, přeplňovaný |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 306 koní |
Točivý moment (Nm) | 400 Nm v rozsahu 1500-5800 ot/min |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |