Nejrychlejší auto světa? Project 1221

Mýtický supersport z Modeny zatím ještě nikdo neviděl, ale jeho tvůrci rovnou slibují 1500 koní. Spiklenecké okolnosti jeho vzniku však zatím nevzbuzují důvěru.

První dostupné zprávy o Projektu 1221 pocházejí ze začátku roku 2005, ale pokud se divíte, že jste doposud neslyšeli o čemkoli, co se dá popsat větou, jež obsahuje slovíčka „Modena“, „supersport“ a „výkon 1500 koní“, v tomto případě to má jednoduché vysvětlení. Firma totiž dělá kolem celé záležitosti tak nezvyklé tajnosti, že se řada lidí oprávněně ptá, jestli nejde náhodou o hezky vypasenou severoitalskou kachnu. Zatím totiž nikdo neviděl ani jedinou skicu zamýšleného auta, natož pak hliněný model nebo další nástin konečných tvarů.

Naopak ve prospěch Projektu 1221 hovoří to, že firma vydává průběžně každých pár měsíců tiskové prohlášení o dalším vývoji. Zároveň se ale netají tím, že po čtyřech letech příprav stále neexistuje žádný prototyp a že po technické stránce je vývoj jen ve stádiu teoretických úvah. Na druhou stranu se ale ohání už od počátku zamýšleným názvem MF1, což je zkratka jména hlavního konstruktéra, kterým je slavný Mauro Forghieri, tvůrce motorů Ferrari a Lamborghini v programech Formule 1 od šedesátých až do devadesátých let a pozdější šéfkonstruktér Bugatti. Jeho jméno je tou nejlepší zárukou poctivého technického přístupu, jako by si mohl kdo přát. Snad je možné se i domnívat, že pokud by na Projektu 1221 bylo něco opravdu podezřelého, dotyčný konstruktér by se proti zneužívání svého jména veřejně ozval.

Na Projektu 1221 ale své konstruktérské umění v oblasti klasických spalovacích motorů neuplatní, protože typ pohonu je jednou z hlavních věcí, kterou se MF1 odlišuje od všeho ostatního, co v sektoru supersportů doposud vzniklo. MF1 totiž nebude mít benzínový motor, nýbrž turbínu, kterou už má pro něj připravenou známá americká firma Williams International (žádná souvislost s Williamsem F1), která se malými turbínami už zabývá už 50 let. Pohonná jednotka, kterou vyvíjí pro MF1, váží kolem 140 kilogramů, tedy o polovinu méně, než klasické dvanáctiválce v supersportech, ale má výkon 1500 koní. Vzhledem k tomu, že MF1 má vážit kolem jedné tuny, je výsledný poměr 1500 koní na tunu stejný jako u současných formulí 1.

Turbínový pohon je v autech zcela nevyzkoušený, i když v letectví se skoro nic jiného nepoužívá. Podle Projektu 1221 má turbína samé výhody, například nulové vibrace, vysokou účinnost a výkon, minimální nároky na údržbu, možnost používat méně kvalitní a tedy i dostupnější palivo, nízkou hmotnost a kompaktnost. Dokonce se uvádí i to, že vzhledem k předimenzování výkonu a jednoduchosti konstrukce nebude po celou dobu životnosti auta vyžadovat turbína jakýkoli servis.

MF1 má vzniknout ve dvou variantách s pohonem zadních či všech kol. V obou případech bude turbína umístěná uprostřed před zadními koly. Verze s pohonem zadních kol má být ryze dvoumístná, zatímco provedení s pohonem na čtyři kola má mít interiér 2+1 s jedním sedadlem umístěným vzadu uprostřed. Díky středovému sloupku řízení bude možné jednoduše měnit polohu volantu mezi levou a pravou stranou, podle toho, kterou zemí právě projíždíte. Karosérie má mít kapkovitý tvar s širším předkem a užší zádí a plánovanou nejvyšší rychlost 430 km/h. Obří palivové nádrže mají zajistit mnohem větší dojezd, než jaký mají současné supersporty.

Celkově slibuje Project 1221 vyrobit omezenou sérii 199 kusů MF1 v obou provedeních. Prozatím čeká na zájem zákazníků a hledá prodejce, kterých chce mít po celém světě zhruba deset. Možným zájemcům nabízí dnes pevnou cenu 575 tisíc liber (kolem 26,5 milionu korun), pokud složí zálohu 20% do 1. řijna tohoto roku. Po tomto dni stoupne cena na pevných 675 tisíc liber (31 milionů korun, tedy cena Veyronu).

Jisté pochybnosti vzbuzuje především to, že konečná část vývoje se spustí jen v případě, že se sejde dostatek záloh od zákazníků. Kolik jich má přesně být, se zatím neví.

Marek Nastoupil

11.8.2005 12:07

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist