autoweb.cz > Mazda > Mazda Taiki a nová generace rotačního motoru
Mazda Taiki a nová generace rotačního motoru
Konceptu, nazvanému Mazda Taiki, nelze upřít tvarovou odvahu. Když se nad tím ale zamyslíte, je logickým pokračováním studií, nazvaných Nagare, Ryuga a Hakaze, které tuto vlnu organického designu odstartovaly. Pod futuristickou karosérií se ovšem nachází spousta technologií, které můžeme v sériové výrobě čekat už co nevidět. Nicméně pokud jde o design, jedním z určujících prvků byla aerodynamika a nelze vyloučit, že je vzdáleným předobrazem směru, kterým se budou ubírat sportovní modely Mazdy.
Asi nejdůležitější novinkou je dvoukomorový rotační motor Renesis, označený 16X. Pohání zadní kola, má větší „zdvih“ a objem zvětšený na 2×800 ccm, tedy celkem 1,6 litru. Inovace (včetně nového přímého vstřikování) by měly zlepšit termální efektivitu, snížit spotřebu a především zlepšit průběh točivého momentu v celém poli otáček. To je dobrá zpráva, protože Wankely se sice vyznačují přímo báječně hladkým chodem až do závratně vysokých otáček, ale v běžném městském provozu jim schází zátah „odspodu“.
Přestože je téměř jisté, že odvážnou záď konceptu v sériové výrobě v nejbližších letech nenajdeme, je příjemné vidět mezi všemi těmi předsériovými „koncepty“ skutečnou studii, něco, čemu jsme jako děti říkali „auto budoucnosti“. Aspoň je vidět, že se v designovém studiu Mazdy nikdo nefláká…
Honza Koubek