Mazda slaví 40 let s motorem Wankel

Písty kroužící okolo stěn válce většina ostatních dávno zavrhla, ale Mazda v nich vidí budoucnost.

Právě dnes je to čtyřicet let ode dne, kdy Mazda představila model Cosmo Sport s rotačním motorem (na titulním snímku). Dvourotorový wankel o zdvihovém objemu 982 cm3 produkoval 110 koní, což bylo tehdy úctyhodné číslo.

Navzdory četným úskalím, jež toto konstrukční řešení provázejí (viz níže), se Mazda rotujících pístů nikdy nevzdala a v průběhu let uvedla celou řadu takto poháněných modelů. Jediná dnes dostupná Mazda s Wankelovým motorem je čtyřdveřové kupé RX-8. Jeho dva rotory o celkovém objemu 1308 cm3 vyvinou 231 koní a 211 Nm.

Automobilka pokračuje ve vývoji vodíkové verze, která je již v relativně pokročilé fázi. V Japonsku jezdí několik kusů vodíkové RX-8 v běžném provozu a jeden z prototypů nedávno úspěšně zdolal demonstrační čtyřiadvacetihodinovou jízdu.

Díky Mazdě dosáhl rotační motor slávy i v motoristickém sportu: v roce 1991 vyhrála Mazda 787B závod 24 hodin Le Mans.

autoweb.cz

30.5.2007 9:33
Více o tématu: Mazdawankel

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist